Hejsan!

Jag läste någonstans (tror det var Gelias VVS-skola på nätet) att man förutom säkerhetsventil också ska ha en backventil till varmvattenberedaren. Blev lite konfunderad då jag inte hört detta tidigare och inte förstår varför backventilen behövs. Är det någon som vet vilken typ av backventil som ska användas, var den ska sitta och varför den behövs?

Mvh

/ Jacobic
 
vatten expanderar när det blir varmt. Du får inte trycka vatten tillbaka i komunens ledningar.
det finns specialla ventiler för endamålet. gå in på www.rinkabyror.se & sök på 2988 så ser du en sån ventil. Den nedre i bild har även fäste för din säkerhetsventil
 
nja det skall ju sitta backventil vit vattenmätaren för att inte trycka ut vatten i komunens nät.
Dock så är den till för att stoppa varmvatten tillbaka i dina kallvatten ledningar och eventuellt övertryck skall ut via säkerhetsventilen på vvb.
 
Passa på att fråga här.

Till blandar ventilen fick jag med en back ventil, var ska den sitta?

Kallvatten in, varmvatten in eller varmvatten ut?
 
gådeberg skrev:
Passa på att fråga här.

Till blandar ventilen fick jag med en back ventil, var ska den sitta?

Kallvatten in, varmvatten in eller varmvatten ut?

den ska förhindra att du trycker kallvatten bakvägen in i varmvattenberedaren.
monteras alltså på varmvattenanslutningen.

---------------
 
ppalm skrev:
nja det skall ju sitta backventil vit vattenmätaren för att inte trycka ut vatten i komunens nät.
Dock så är den till för att stoppa varmvatten tillbaka i dina kallvatten ledningar och eventuellt övertryck skall ut via säkerhetsventilen på vvb.

nu är jag inte med på vad du säger.
jag har aldrig sett en backventil på/vid en vattenmätare.
 
CarMan skrev:
vatten expanderar när det blir varmt. Du får inte trycka vatten tillbaka i komunens ledningar.
det finns specialla ventiler för endamålet. gå in på www.rinkabyror.se & sök på 2988 så ser du en sån ventil. Den nedre i bild har även fäste för din säkerhetsventil

Näe, backventilens uppgift är att förhindra självcirkulation i vvb.
 
gådeberg skrev:
Passa på att fråga här.

Till blandar ventilen fick jag med en back ventil, var ska den sitta?

Kallvatten in, varmvatten in eller varmvatten ut?
Den ska sitta på kallvattnet in i blandningsventilen.
 
Det är inte krav på backventil vid vattenmätaren i småhus, kanske i vissa kommuner men inte i min.
I större fastigheter är det befogat med bv tex om man har flera mätera kopplat parallelt eller rundmatning av ett område.
 
S3 skrev:
Näe, backventilens uppgift är att förhindra självcirkulation i vvb.
jag är ej vvs:are, men tvivlar på att den backventilen som monteras ihopp med säkerhetsventilen kan ha nått o göra med det du pratar om.

den andra backventilen som näms i tråden kan därimot ha nått med det att göra, där kan jag ha fel om plaseringen, men uppgiften den fyller bör vara det jag nämde
 
1. På inkommande kallvatten till beredaren bör/skall det sitta en backventil vars uppgift är att hindra varmt vatten att tryckas ut i kallvattnet.

2. Till bla ESBEs blandningsventiler medföljer sk patronbackventiler (ersätter stödhylsan i kopparröret), den monterar man enligt anvisningen som medföljer om rördragningen annars ger självcirkulation.
 
Matss skrev:
1. På inkommande kallvatten till beredaren bör/skall det sitta en backventil vars uppgift är att hindra varmt vatten att tryckas ut i kallvattnet.

2. Till bla ESBEs blandningsventiler medföljer sk patronbackventiler (ersätter stödhylsan i kopparröret), den monterar man enligt anvisningen som medföljer om rördragningen annars ger självcirkulation.

1. jepp helt rätt, läste igenom tråden slarvigt.
2. Dvs i ink kallvatten till blandningsventilen.
 
CarMan skrev:
nu är jag inte med på vad du säger.
jag har aldrig sett en backventil på/vid en vattenmätare.
Jopp serdu Carman, gäller från och med några år tillbaka.
Den stick in i röret likt en stödhylsa, och sedan brukar komunen även plombera anslutningen med ett blått plastblock. Har du ingen så kommer du få en när dom bytar/kalibrerar mätare för er (frekvens 9 år tror jag)
 
Matss skrev:
1. På inkommande kallvatten till beredaren bör/skall det sitta en backventil vars uppgift är att hindra varmt vatten att tryckas ut i kallvattnet.

2. Till bla ESBEs blandningsventiler medföljer sk patronbackventiler (ersätter stödhylsan i kopparröret), den monterar man enligt anvisningen som medföljer om rördragningen annars ger självcirkulation.

det där var tydligt !
det var presis så jag menade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.