Söker efter en backventil med lågt strömningsmotstånd och som kan monteras i vertikalt rör med flödet uppifrån och ner. De klaffbackventiler som jag hittat klarar det första men inte andra villkoret.

Dimension: Ska sitt på 25mm Cu.
 
Vi börjar om, fram med skjutmåttet och mät igen. 21, 22 eller 28mm varför måste den ha lågt motstånd? Backventiler av patron-modell dvs monteras inuti röret brukar ha lågt motstånd. Denna backventilen sätt du "i" en klämnings koppling.
 
Ok, du har rätt - det är klart att det är 28mm. Svårt att få dit skjutmåttet dock för det är ett lager Armaflex utanpå.

Den ska sitta där jag har avgreningen till frikyla - alltså BV i figuren. Jag monterade en sådan här (eller väldigt lik denna):
http://www.industriarmatur.se/downloads/downloads/produktblad/IA 290_IA 291_IA 292_IA 294_IA 295.pdf
Den har 1kPa i öppningstryck och 1.7kPa vid normalflöde på köldbäraren och nu när vintern närmat sig så visar det sig att KB diff har ökat från 4 till 5 grader vilket irriterar mig. Dessutom tror jag att det är väsljudet från backventilen som sprider sig via vattenrören till min fläktkonvektor när värmepumpen kör - även detta irriterande.
 
  • Kylsystem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.