C
Kanske krystad rubrik men vad jag menar är: Finns det en stora backventiler eller liknande som man kan sätta på avloppsledningen så att man slipper få in avloppsvatten bakvägen? .D.v.s. ventilen, 110:s ledning, släpper ut avloppsvattnet men förhindrar avloppsvattnet gå bakvägen utan tätar då så att man slipper få in avloppsvatten genom golvbrunnar o upp på golv etc. Det rör sig om bdt avlopp...
 
Ja det finns. Du hittar det inte på byggvaruhusen utan du får gå till en röris så beställer han.
 
Hej,

Jag postade nyss en tråd med fråga om hur jag kan förhindra att avloppslukt stiger upp i huset. Skulle en sån backventil ovan kunna användas för detta?

Tack på förhand!

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Hej,

Hittade själv den här och mailade dem. Den går att använda för att stoppa lukt från att tränga tillbaka. Kanske kan vara nåt för dig med? http://www.wapro.se/

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Men var kommer lukten in, hål på röret eller torrt i vattenlåset. Är avloppet helt så finns ingen väg in för någon odör!

Protte
 
I mitt fall tror jag det blir övertryck i rören så att lukten tränger igenom vattenlåsen (Främst vid toan). Det är iaf min teori nu

/Håkan
www.walltorp.net
 
hakan_wallin skrev:
I mitt fall tror jag det blir övertryck i rören så att lukten tränger igenom vattenlåsen (Främst vid toan). Det är iaf min teori nu

/Håkan
www.walltorp.net
Har du övertryck så har du ingen bra avluftning och då är det de du ska åtgärda först.
 
Hej,

Jo, jag tror att det beror på övertryck eller rättare sagt baktryck från en delad anslutning till infiltrationsbädd. Därför funderar jag på att sätta en backventil. Har du andra tips på hur jag kan åtgärda övertryck? Läste bla om nån typ av vakumavluftning. Men vet inte vad det är eller hur den fungerar?

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Låter skumt, infiltrationen är ju efter trekammarbrunnen. Brunnen ska ha luftning, brukar vara en liten hatt på locket, den är inte borttagen eller igensatt?
 
Det är väl tusen gånger enklare att lufta brunnen än pilla in en backventil i bef rör. Har du övertryck i röret måste du ha ännu högre tryck före backventilen för att få in mera avlopp i trekammaren.

Det är något grundläggande problem i den anläggningen, t.ex. för hög vattennivå i trekammarbrunnen.

Protte
 
Hej,

Jag delar infiltrationsanläggning med en granne men vi har varsin trekrammarbrunn. Det verkar som om det är när de spolar eller dylikt som det blir baktryck mot mitt system. Inget jag har bekräftat men det verkar så. Därför tror jag att det blir baktryck upp mot mitt system. Deras anläggning ligger betydligt högre än min. JAg såg en backventil på : http://www.wapro.se/index.php?p_id=60&s_id=2 som jag funderar på att sätta mellan min trekammarbrunn och mitt hus. Vad tror ni om det? Luften tar ju enklaste vägen och om det är stopp mot min anläggning så går det förhoppningsvis ut mot infiltrationsbedden.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Men har din trekammarbrunn någon luftning? Det verkar inte så. Fixa detta först.
 
Hej,

Nej, det har den nog inte. Det trodde jag inte den skulle ha heller. Locket se ut att vara väldigt väl tätat. Vågar man göra hål i den tro?

/Håkan
 
Går det inte lyfta locket och lägga en bräda emellan? Bara som test. Titta i brunnen och be grannen att spola så kommer det att synas om det trycker bakvägen. Tätt i infiltrationen??

Protte
 
Prova att lägga en plankbit under locket som Prototypen föreslår och se om det blir bättre.
Lock till trekammarbrunnar brukar ha någon form av ventilation, är det ett betonglock brukar det stå upp en rörsnutt med hål och en liten hatt på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.