Tja

Om man vill göra backup av bilder mm i datan, vilket är då det bästa sättet?

Lös backup klump vid routern? I så fall vilken.

eller via internet, typ Telia Autostore (gick lite segt när jag prova den)

Behöver råd....:confused:


/Richard
 
Hur mycket data är det tal om? Om du bara fotar vid familjehögtider och på semestern går det nog bra att använda en extern tjänst, men är du flitig och i tillägg tar bilder i RAW-format så måste du nog satsa på lokal lagring om du inte har en 10 MBit-linje ut.
Själv skulle jag nog också ställa mig tveksam till en internetbaserad backuplösning eftersom jag då saknar all kontroll över hur bilderna blir lagrade, hanterade och inte vet vad som sker med dem om företaget konkar.

Jag lagrar jag mina bilder (ungefär 1000 bilder och 5.3 GB hittills i år) på en central server i huset och replikerar dem till en extern USB-disk som är kopplad till min PC. Lite då och då bränner jag över de nya bilderna på en DVD som svärföräldrarna får förvara.
 
Att ha backupen i samma fysiska utrymme som det data man vill spara är ingen bra lösning. Telias säker lagring är en bättre lösning då.

/Kent
 
UBS-minnen är suveräna, enkla att förvara på anna plats än hemmet också ifall huset brinner ner
 
RoTe
För mig som har 108GB bilder finns det bara ett alternativ. Jag har två externa hårddiskar. En som jag gör backup till ganska ofta och som ligger i ett skåp hemma samt en som körs mer sällan och som ligger i ett annat hus om eldsvådan skulle vara framme.
 
Picasa webalbum är ett alternativ om om du inte har allt för mycket bilder, väldigt enkelt om du använder picasa3. 1 GB lagring och kopplat till ditt gmail konto, vill man ha mer så kostar det.

Annars finns Gspace som använder utrymmet i ditt gmail konto(c:a 7 GB)
 
Jag rekommenderar Amazon S3 med Jungle Disk. Har använt det ett bra tag nu och det fungerar utmärkt. Man betalar bara vad man utnytjar och jag gör backup för alla mina bilder och document för 5-6 USD per månad (ungefär 40GB).

Själv har jag inte själv disciplinen att göra backup och spara någon annanstans, och IMHO är en backup hemma inte riktigt tillräckligt för alla digitala original.

Just nu är frågan bara var man skall backa up videofilerna. Filmar numera rätt mycket och det blir riktigt stora mängder data.

Har också provat www.carbonite.com. Funkar bra (54.95 USD per år med unlimited storage). Dock bara för Windows, så det går bort för min del.
 
Slår också ett slag för två externa hårddiskar: den ena inkopplad till datorn som automatiskt kopierar all ny data på datorns eller serverns hårddisk till den externa, varje dag, med lämplig back-up-applikation. Den andra förvaras på annan plats. Med jämna mellanrum byter man de externa hårddiskarna, lämpligen någon gång i månaden.
 
Vill bara förtydliga att om man väljer extern hårddisk eller usb-sticka som backup gäller det fortfarande att man har kvar bilderna på datorn. I annat fall har man ingen backup, möjligtvis lagring. Lösa diskar går sönder förr eller senare och vill man inte ha en online-lösning bör man kanske titta på en SAN-lösning med så kallad RAID där flera diskar kan läggas ihop till en enhet. I den nya volymen har diskarna överlapp och en disk kan gå sönder utan att man förlorar data.
 
Externa diskar är sådärr som lagring. Lagrar man samma data på två av olika märken och har dem på olika platser så är det en hyffsad lösning.

Ska man lagra mindre mängder så kan man göra samma sak med DVD skivor.

Ska man lagra mycket och länge så är det fortfarande band som är kung. Detta är dock lite väl dyrt för privatbruk
 
RoTe skrev:
För mig som har 108GB bilder finns det bara ett alternativ. Jag har två externa hårddiskar. En som jag gör backup till ganska ofta och som ligger i ett skåp hemma samt en som körs mer sällan och som ligger i ett annat hus om eldsvådan skulle vara framme.
sammlare???

när kollar man på 108 GB bilder...

Människan sammlar för mycket....

Skriva ut dom 100 bilder man verkligen gillar sedan lägga i bankfacket, (för att sedan aldrig se på)

Kluven, bättre att bara be fotohandlaren att skriva ut dom bästa bilderna, sedan ha dom i ett hederligt fotoalbum som kan vandra runt i soffan...
 
Jag har använt Telia Säker Lagring med Autostore i flera år.
Det är bara vid första uppladdningen som det tar lite tid. Sedan överförs bara nytt material i de valda mapparna.
Har fungerat klanderfritt för mig.
 
Jag och flera bekanta använder mozy.com (ägs i slutändan av EMC som är "ganska" stora på lagring). Det fungerar såvitt jag förstår på samma sätt som Telias, dvs automatisk och inkrementell lagring av utvalda foldrar, men är nog billigare.

$54.45/år för obegränsat utrymme från en dator. Jag har drygt 75GB där nu. Fungerar dock bara med Windows och OS X.

Förutom mozy så rsyncar jag samma maskin till en server hemma och ibland från denna server till min maskin på jobbet. Hängseln och livrem :)
 
Kluven, bättre att bara be fotohandlaren att skriva ut dom bästa bilderna, sedan ha dom i ett hederligt fotoalbum som kan vandra runt i soffan...
Fast sedan vi la över alla foton på en server och ser dem via TV / Dator så är det betydligt oftare som vi faktiskt tittar i våra "fotoalbum" ... och filmer med för den delen. Även gamla bilder scannas nu in (dock i snigelfart).
 
mats_o skrev:
Externa diskar är sådärr som lagring. Lagrar man samma data på två av olika märken och har dem på olika platser så är det en hyffsad lösning.
Fördelen är att det är billigt och förhållandevis enkelt. Om man har sina data på tre olika diskar (datorns + två externa) varav minst en på annan plats ska det rätt mycket mycket till för att man ska förlora allt utan möjlighet att återskapa det. Det är en rätt rimlig säkerhetsnivå i förhållande till kostnad och insats tycker jag. Man kan jämföra med att ha alla sina negativ i garderoben, som var standardlösningen förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.