Hej, skulle vilja kolla en sak med er andra här som har ett järn/mangan-filter installerat.
Vi hade nämligen höga värden (om än inom gränsen för tjänligt) av mangan i vårat vatten varpå vi köpte ett filter från billiga-vattenfilter.com (Renton). Filtret vi köpte heter JM-44A (http://www.billiga-vattenfilter.com/jarnfilter-manganfilter-/10-jarnfilter-jm-44a.html) med automatisk backspolning.

När vi sen installerade det och började läsa manualen som kom med filtret så framgår det att rekommendationen är att man ställer in så att backspolning sker varannan dag, och backspolningen spolar vatten i ca 20-25 minuter. När jag började räkna på det och se vad vårat hushåll beräknas använda i vattenmängd per dag så backspolas det ut 500 liter per 1000 liter vi använder till hushållet (alltså 500 liter backspolar varannan dag, vår beräknade förbrukning per dag är strax under 500 liter).

Har pratat med säljaren som hävdar att det är så det är tänkt att fungera, för att filtermassan skall hålla länge. Men detta låter för mig helt galet. Med tanke på senaste tidens snack om sjunkande grundvattennivåer osv så känns det inte helt ok att "slänga" så stor andel av sin vattenförbrukning. Nu vet vi inte om vi kan lyckas tömma våran brunn eller inte (nyinflyttade) men ändå...

Så ni andra som har liknande filter, eller kanske samma, hur backspolar ni och har ni nån kunskap om hur filtermassan (livslängd/effektivitet) påverkas?
 
hsd
Det verkar rimligt
Större anläggningar mäter man filtermotståndet och backspolar vid förinställt värde
 
Hade tidigare ett järn/mangan-filter. Det skulle backspolas minst en gång per vecka i 20 min med ett min flöde av 40 l/min.

Jag bytte filtermassa en gång om året enligt rekommendation. Hade ett vatten med höga halter järn och mangan.
 
Eftersom jag aldrig haft en egen brunn får du ta denna kommentar med en nypa salt, men borde det inte vara så att vattnet som backspolas kan ledas ner i brunnen igen? Eller möjligtvis via er avloppslösning för att så småningom hamna i brunnen igen?

Hur man än vrider och vänder på det försvinner inte vattnet, om än lokalt.
 
Hej backspolning får inte ske i avlopp utan ska anslutas till dagvatten system eller liknande mitt filter spolar 300 liter varannan dag enligt tillverkarens rekommendationer har dock valt att endast spola manuellt just nu när jag bara har 800 liter kvar i brunnen😞
 
Det finns många olika filter på markanden och största skillnaden är just hur man använder vattnets flöde. Allt från 15 liter vatten till som i detta fall flera hundra liter. Manganpreparerad massa i standard tub utnyttjar inte flödet maximalt, utan man använder oftast runt 50-60% av massans kapacitet. Men man måste fortfarande backspola 100% av filtret varje gång. Där av det höga vattenuttaget, nackdelen är att man ofta inte har tillräcklig kapacitet på avloppsbädden för så mycket vatten. Men billigt!
 
Anders243 skrev:
Eftersom jag aldrig haft en egen brunn får du ta denna kommentar med en nypa salt, men borde det inte vara så att vattnet som backspolas kan ledas ner i brunnen igen? Eller möjligtvis via er avloppslösning för att så småningom hamna i brunnen igen?

Hur man än vrider och vänder på det försvinner inte vattnet, om än lokalt.
Att returnera till brunnen är en bra idé, dock lite omständlig att lösa rent praktiskt. Men värt att fundera på. Tack.
 
Andreas_kalmar skrev:
Hej backspolning får inte ske i avlopp utan ska anslutas till dagvatten system eller liknande mitt filter spolar 300 liter varannan dag enligt tillverkarens rekommendationer har dock valt att endast spola manuellt just nu när jag bara har 800 liter kvar i brunnen😞
Gäller det även om man har egen avloppsanläggning? Alltså att inte skicka vattnet till vanliga avloppet.
 
mogge_73 skrev:
Det finns många olika filter på markanden och största skillnaden är just hur man använder vattnets flöde. Allt från 15 liter vatten till som i detta fall flera hundra liter. Manganpreparerad massa i standard tub utnyttjar inte flödet maximalt, utan man använder oftast runt 50-60% av massans kapacitet. Men man måste fortfarande backspola 100% av filtret varje gång. Där av det höga vattenuttaget, nackdelen är att man ofta inte har tillräcklig kapacitet på avloppsbädden för så mycket vatten. Men billigt!
Förstod inte riktigt vad du menade är som skiljer ett billigare filter från ett dyrare, hur är de uppbyggda annorlunda?
 
Ingen bra ide, järn och mangan i oxidform löser väldigt lätt i vattnet utan tillgång till syre vilket resulterar till att du bara får mer och mer järn i vattnet. Inget filtret uppskattar efter ett tag.
 
Får inte leda ut dagvatten och större mängder vatten till infiltration för den är inte dimensionerad för det enligt ditt tillstånd för enskilt avlopp
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Standard tuber har en sugdysa i botten av filtret och vattnet tar alltid kortaste vägen till utgången. Du kommer därför inte att utnyttja hela filterbredden.
Man kan heller inte veta exakt hur mycket vatten du tar ut, vilket gör att man alltid måste låta filtret backspola innan du använt hela massan.
Det finns flödestyrda filter där man berättar för filtret hur mycket ex. järn den ska rena och då backspolar filtret först när man utnyttjat hela filtermassan. Då använder man dubbla tuber som är mindre och dörför inte kräver samma tryck och flöde. Mindre massa mindre mängd vatten vid backspolning.
 
Manganpreparerad filter massa är väldigt smidig massa då den klarar av både fe III och fe II, beroende på om vattnet är syresatt. Problemet är att manganet måste ombildas till mangandioxid vilket kräver väldigt högt pH. Annars får man väldigt begränsad livslängd på massan, ofta runt 2-4 år beroende på värdet sedan får man byta massan vilket blir dyrt i längden.
Ofta väldigt populärt på nätet där man bara lämnar några års reningsgaranti.
Vid en vattenanalys syresätts vattnet och går upp i temperatur (mäts ofta runt 22 grader på ackrediterade labb) vilket ökar vattnets buffrande egenskaper. Det visar då ett högre pH än vad man i själva verket har, vilket kan resultera i att filtret inte alls fungerar som det är tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.