Kan man sätta något slags backspjäll efter fläkten(franke villa 604-16) så att oset inte trycks in i badrummen? Har en alliancefläkt med 3stegs inbyggd fläkt, men systemet är inte gjort för att köra med spisfläkt,spisfläkten och badrummen har samma rör som förgrenas precis innan den externa motorn bakom kryddhyllan.Man bvorde kunna sätta ett tätt spjäll på röret som grenas till badrummen eller?
 
Är det ett mekaniskt frånventilation du har eller självdrag?
Har du ett mekaniskt system ska du inte koppla in en köksfläkt med egen motor.

Men utan att veta vilket så skulle en lösning kunna vara en fläkt i ditt badrum som går på lågvarv konstant som du kan reglera lågvarvet på så att den förhindrar att luft från köksfläkten trycks ut i badrummet.. Men en viss risk skulle ju då vara att du kan trycka ut badrumslukten i köket.
Detta med backspjälll tror jag inte alls på.
 
Redigerat:
Det är mekanisk frånluft, sitter som sagt en extern motor bakom kryddhyllan i nuläget, fläkten jag köpte styr denna motor, ett kont. grundflöde uppstår. Men varför har dom satt 3-stegsfläkt i fläkten då+kont.flöde? Det är ju en alliansfläkt.
 
Motor bakom kryddhyllan? Suger inte den frånluft även från badrummen? Hur kan det då tryckas ut os?
 
Nu förstår jag nog inte hur det är kopplat. Motorn bakom kryddhyllan verkar ju vara enbart som spisfläkt, men den fläktkåpa du köpt är gjord för att styra en centralt placerad fläkt för mekanisk ventilation. Har du en centralt placerad fläkt också? Du får nog beskriva hela ditt system för frånluftsventilationen.
 
Ok... som sagt motorn som sitter dikt vägg bakom hyllan som ingår i ett gammalt enessens system från -86styrd via transformator(kont.flöde) från spiskåpan i 2 steg som även hade ett spjäll, ett rör från motorboxen trycker ut luft genom takutlopp, det andra röret från motorboxen suger från badrummen+kök förgrenat till spiskåpan via t-skarv direkt efter motorlådan.Så när jag nu har installerat den nya Alliancefläkten som även har inbyggd motor så stänger fläkten av den externa motorn bakom hyllan när man kör 3-stegsfläktfunktionen, därav trycker ju den ut luft både genom taket och ut i badrummen, Grejen är den att jag inte förstår vad man skall ha 3-stegsfunktionen till? Man måste ju nästan dra en separat kanal då ju, annars trycks luften ut i badrummen som sagt. Men undrar ännu om man kan ha som ett slags backspjäll eller dylikt efter t-förgreningen som stryper tilluften till badrummen? hoppas ni fattar :)
 
Det låter som grejerna du köpt inte är kompatibla. Det är snart ett klassiskt tema att folk sätter in kökskåpor med tryckande fläktar i ett system ämnat för en centralt sugande fläkt. Gör om - gör rätt. Det finns inga genvägar.

Enklaste vägen ut - och kanske den bästa - är att bygga en helt separat inkanal till spiskåpan och stänga av spisevakueringen helt från den centralt sugande fläkten. Då blir det aldrig rundgång i systemet och du får förmodligen mer blås i spiskåpan än du skulle fått annars.
 
Ja det blir nog det, eller att använda fläkten som dragkåpa endast! blir ju samma som innan iaf. men synd när man har en så fin fläkt nu bara! Tack för hjälpen Consesus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.