Jag har en Miele tvättmaskin W487, uppskattningsvis drygt 10 år gammal som jag har lite problem med.
Det verkar som att maskinen efter avslutad tvätt och centrifug inte pumpar ut allt vatten ur trumman, utan det ligger kvar och skvalpar. Tar man inte ut tvätten omedelbart så blir den naturligtvis blöt igen, och när jag tagit ut den snabbt ser man hur det bubblar upp skummigt vatten i trumman igen.
Relativt ofta lyser lampan "kontrollera dosering" efter tvätt.
Jag har kollat och rensat vattenlåset i golvbrunnen, röret till spilltratten, avloppsslangen, skruvat isär maskinen och rensat en vit avlång plastgrej (vattenlås? innehöll riktigt mycket äckel!) och slangar fram till trumman. Kort sagt hela vägen från trumma till avlopp, ändå kvarstår problemet. Trumman har jag inte haft ute.
Tidvis luktar det också rejält mycket avlopp när man kör den, tänkte pröva att byta avloppsslangen för den verkade rätt ingrodd och kan tänka mig att det fort växer äckel i den när den står still någon dag.
Spilltratten sitter i höjd med arbetsbänken om det har någon betydelse.
Nån som har några idéer?
 
Om du verifierar att golvbrunnen orkar ta emot vattnet (häll en full hink med vatten med ungefär samma takt som maskinen tömmer med). Då gissar jag att avloppspumpen i maskinen är dålig. För du verkar ju ha verifierat att du inte har stopp på vägen ut från pumpen.

Jag hade ett liknande fenomen på vår LG tm. Den tömde dåligt. Ibland lyckade den tömma, ibland tömde den till hälften.

Det var avloppspumpen. Pumpen består av en liten motor som driver ett väldigt enkelt skovelhjul. Tror det är ungefär samma konstruktion på alla sådana pumpar. Motordelen med skovelhjulet sitter monterat på pumphuset.

Det verkade vara ngn. form av friktionskoppling mellan motorn och skovelhjulet, den hade blivit dålig så hjulet snurrade halvdant även om motorn gick för fullt. Jag var väldigt tveksam om min diagnos stämde, visste ju inte hur den där kopplingen skulle fungera. Men det blev en dramatisk skillnad på flödet i avloppsslangen efter bytet.
 
Jo, golvbrunnen verkar ok. Har en vask kopplad till samma rör, och även om jag tömmer den i full fart (rakt rör utan vattenlås) så rinner inget över. Bra tips om pumpen, ska se om den går att felsöka på något sätt.
Jag har ägnat eftermiddagen åt ett antal tvättcykler med bakpulver eller citronsyra och tömde en del av avloppsvattnet i vasken för granskning, och flödet då var ordentligt, men jag har ju ingen referens för hur det ska vara.
 
A
skillnaden är ju att LGs pumpar är skräp (man byter koreapumparna mot ascolle så fort det går)
medans mieles är state of the art med kylning mm
svämar det inte över i spilltratten så är den biten lugn
men håll slangen i en hink och ta tiden hur länge det tar på tömningsprogrammet.
 
electroluxaren skrev:
skillnaden är ju att LGs pumpar är skräp (man byter koreapumparna mot ascolle så fort det går)
medans mieles är state of the art med kylning mm
svämar det inte över i spilltratten så är den biten lugn
men håll slangen i en hink och ta tiden hur länge det tar på tömningsprogrammet.
Nu blir man ju fundersam, vad var det jag fick tag i som reservdel? Kommer inte ihåg fabrikatet, men såg lite annorlunda ut än originalet. Den nya låter avsevärt mera.
 
A
Ja det beror nog på var du köpte den eller dessa.
nu vet jag inte vilken LG du har men på många sitter tömningspump och cirkulationspump på samma hus
då byter man båda eller komplett hus.
 
electroluxaren skrev:
men håll slangen i en hink och ta tiden hur länge det tar på tömningsprogrammet.
Vad är normalt? Hur stort ska flödet vara?
 
Gör såhär. Starta maskinen på ett program, låt den ta in vatten och avbryt sen programmet. Så att maskinen tömmer. När den sen är nöjd med sin tömning och du kan öppna luckan. Lyssna om du hör något ljud i maskinen. Om det gurglar eller piper. Då har du lite skruvande framför dig :) kan förklara det tydligare när du testat om så skulle vara fallet.
 

Bästa svaret

Ibland lönar det sig att läsa klart hela inlägget. Såg att du hade skruvat en del redan. Det är väldigt viktigt att man rensat den smala slangen från avloppspumpens hus som går upp till tvättmedelsfacket, samt Y-kopplingen vidare till det stora vita paketet. Även se till att kulan som fungerar som backventil i toppen sitter korrekt. Ibland får man problemet på dessa maskiner att det blir förträngning i avluftningen som mynnar ut i tvättmedelsfacket vilket kan orsaka häverteffekt från det vita paketet på baksidan.

Krånglar däremot backventilen så trycker pumpen vattnet delvis genom facket och tillbaka in i trumman.

Vanligast är dock att det är förträngning i avluftningen på tvättfacket ( samt givetvis att slangarna kleggar igen ) då uppstår det pysande/gurglande ljudet som jag menade i inlägget innan.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Perfekt, tack experter!
Det pyser/bubblar när den tömt. Kvällen är räddad....
Backventilen minns jag verkade fungera när jag öppnade förra gången.

Finns något trick för att få loss manöverpanelen? förra gången gick jag mest på kraft, men det kändes inget bra alls, jag var hela tiden rädd att den skulle knäckas helt.

Har experterna några tips på hur man rengör trumman (eller egentligen trumhuset(heter det så?) det som trumman sitter i) på något bra sätt? Har som sagt kört citronsyra och bakpulver i olika omgångar, men en viss avloppslukt finns fortfarande i trumman när den torkat till dagen efter.
Vågade mig också på att återcirkulera rengöringslösningen genom att koppla avloppsslangen till tvättmedelsfacket och centrifugera, så alla slangar blev genomspolade, men det skummar fortfarande lite även när jag bara kör vatten i maskinen.
När jag skruvade isär den förra gången vågade jag inte riktigt ge mig på att demontera hela maskinen, annars känns ju mekanisk rengöring som det bästa, men jobbigaste...
 
Beroende på hur din panel ser ut så kan det vara lite olika, den snedställda modellen brukar ha dolda skruvar bakom "glas skivan" som sitter på panelen, en plexi skiva som är fjäderstålsbelastad i underkant och pressas uppåt. Demontering sker genom att man lägger en kniv längsgående i ovankant in i skarven och trycker ner för att falsningen skall komma ur sitt spår, programvred tas bort innan. Men inte alla modeller har så dock.

Får du bort panelen och fronten så får du lätt bort vänster sidoplåt. Då når du alla komponenter som behövs.

Rengöring är inte helt lätt alla gånger. Vissa brukar köra 90grader med en disktablett i maskinen. Slangen mellan tvättfack och trummans behållare har ett vattenlås som ofta kan bli äckligt på miele (undantaget om den sitter längst fram mot frontplåten, då klarar dem sig bättre än den modellen som sitter längst sidan)

Sen är mitt viktigaste råd att dosera väldigt lite tvättmedel. Personligen kör jag alltid flytande i tvättmedelsboll rakt in i trumman. Doserar något mindre än tillverkarnas rekommendation.

Kolla också om din modell har en boll som ligger och skall flyta upp i sumpslangen under tvättbehållaren. Så att den verkligen håller tätt mot slangen när vatten kommer underifrån. Samt att aldrig stänga luckan när maskinen inte körs. Får du ändå dålig lukt om maskinen ej körs på 2 dagar så kam det såklart sitta en massa skit bakom trumman runt lagerkorset.. då har jag inget bra tips på rengöring på enkelt sätt
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Tack! Jag misstänkte att jag inte hade gjort rätt, här sitter ju skruvarna!
Kunde inte låta bli att kolla, men resten av skruvningen får nog bli en annan dag...

Såg samtidigt en stämpel att maskinen är 15 år. Mellan tummen och pekfingret, hur lång tid och hur mycket skulle en sådan rensning vid lagerkorset kosta av en reparatör?
Kostar man på en så gammal maskin nåt sådant?
Hand öppnar luckan till en gammal Miele-tvättmaskins kontrollpanel med synliga skruvar och en stämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
en sån här gammal maskin går att dela baljan och plocka ut trumman nya måsta man byta balja med trumma komplett.

beroende på utrymme i stugan så tar det mellan 2-3 timmar effektiv tid. att dela baljan.

så prova först med två disktabletter och 90C programmet, det är det som electrolux rekommenderar för sina
maskiner.
se till att avloppsslangen mynnar i tratten och att det inta är tätt utan den hänger i luften

skummet du ser vid sköljning är resultatet av extrem överdosering.
man kan säga att om man ser skum under tvättning med tvättmedel i så är det för mycket doserat.
med tanke på att många tvättar sina rena gångkläder varje dag nuförtiden kan man lätt halvera rekommenderad minsta dos från tvättmedelstillverkaren.

Olika tvättmedels fabrikat är olika bra resp. flytande vs. fasta.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
A
glöm inte att byta stötdämpare när du är klar
 
electroluxaren skrev:
glöm inte att byta stötdämpare när du är klar
Om jag delar trumman eller även om jag bara rensar?
Hur många är det och var köper jag såna bäst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.