Hej på er,

Jag har några lamputtag m.m som jag vill avveckla för all framtid. Jag har dock svårt att helt kunna backa/riva kablarna som verkar gå till dosor som sitter gömda bakom panel/skivor och tapetter.

När det gäller lampor som matas via en knapp kan jag väl helt enkelt ta bort knappen och låta kablarna ligga kvar i den bakomliggande dosen med en egen TORIX (alltså en TORIX per kabel i dosen, på så sätt finns ingen vidarekoppling från denna dosa). På samma sätt borde jag väl kunna lämna kablarna i andra änden också eftersom jag tagit bort lampknappen/matningen, eller?

Helst skulle jag vilja dra tillbaka all kabel, men då måste jag riva massor på huset och det känns inget vidare..

Finns det några andra tricks som man kan använda sig av när det gäller att riva el?

Tack på förhand!
Hampus
 
Nej, du kan inte bara ta bort brytaren. Det öppnar för backspänning via nolla, som antagligen går i något annat rör. Leta upp relevanta dosor och ta bort alla trådar till apparatur - fas, nolla och jord.
Tänkt dig in i situationen: du har köpt ett nytt hus, river en vägg och hittar ett VP-rör med trådar eller en kabel utan spänning. Inte särskilt roligt, eller hur?
 
Var lite snabb med min post, hittade dosorna i ett annat rum. Sorry!

Men till ena dosan bakom en brytare i hallen har man dragit en EKK utan VP-rör. Man har också satt eltejp över de tre ledarna i EKK'n av någon anledning, så man inte ser vilken färg det är...(?) Den verkar vara dragen direkt inuti väggen och den verkar gå ut till garagets utebelysning. Eftersom den inte verkar gå via några dosor (som jag hittat iaf) så undrar jag hur jag lämpligast gör med denna? Jag har alltså inget behov av den längre eftersom belysningen styrs på annat sätt. Känns svårt att bli av med en EKK som man dragit löst inuti en vägg...

Mvh
Hampus
 
Den hade jag sett till så att jag är helt säker på att den är urkopplad i båda ändar sen helt enkelt bara klippt kabeln så får den ligga kvar i väggen.
Finns inte mycket annat att göra det är tillåtet att dra lös kabel i vägg.
Har man bara jordfelsbrytare så får man hitta på ganska mycket grejer :)
 
Hermansson82 skrev:
Finns inte mycket annat att göra det är tillåtet att dra lös kabel i vägg.
Har man bara jordfelsbrytare så får man hitta på ganska mycket grejer :)

Men jordfelsbrytare har nog inget med det där att göra. Du får dra en kabel i väggen om du har dragavlastning i alla dosor och genomspikningsskydd i reglar. JFB eller ej kvittar nog.
 
När vi rev vårt badrum och lite i rummet bredvis som skulle bli nytt badrum så hittade jag en väldig massa gamla dosor med trådar i. Allt var fimpat ingen ström någonstans.

Men så uppe vid snedtaket i badrummet låg ett rör med trådarna klippta, det mynnade precis bakom kaklet. Och där låg spänning på en av trådarna. Där hade man kört med bilningsmaskin alldeles över röret. Kaklet var uppsatt ca 1960, sedam hade förre ägaren kaklat över kaklet 1992. Men den spänningsförande tråden låg alltså innanför det gamla kaklet.
 
Se det som här, en tom dosa är det rätt svårt att koppla in nåt på, är det trådar i dem kan man ge sig den på att någon nångång möjligen kopplar in något på och sen går det fel.

M a o bort med trådar som inte används.

/Kent
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.