1 211 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
B-typ JFB i garagets undercentral för elbils laddning
Hej
Skall installera 2 elbils laddare i garaget.
Och skulle vilja veta hur en installation borde se ut enligt regelboken.
Är det OK att bara byta ut nuvarande A-typ i underscentralen?
Då skulle den används den för allt i garaget.
Eller om man måste ha en B-typ JFB dedikerad för elbils laddning?
Eller en B-typ JFB per laddare?
Det finns också en solcells anläggning inkopplad i denns central.
Den kanske också borde få en B-typ JFB?
MVH
Skall installera 2 elbils laddare i garaget.
Och skulle vilja veta hur en installation borde se ut enligt regelboken.
Är det OK att bara byta ut nuvarande A-typ i underscentralen?
Då skulle den används den för allt i garaget.
Eller om man måste ha en B-typ JFB dedikerad för elbils laddning?
Eller en B-typ JFB per laddare?
Det finns också en solcells anläggning inkopplad i denns central.
Den kanske också borde få en B-typ JFB?
MVH
Karaktäristiken skiljer mellan dem.
Om någon har beräknat att det behövs en av A-typ så kan du inte bara byta.
Då man man skall ta hänsyn till selektivitet, kabelarea, längd på kablar och eventuellt impedans.
Har någon däremot bara tryckt dit en A-typ för att de vara vad de hade så kan det gå att byta.
Vad är anledningen till att du vill byta?
Solcells anläggningen borde gå in innan jordfelsbrytaren.
Om någon har beräknat att det behövs en av A-typ så kan du inte bara byta.
Då man man skall ta hänsyn till selektivitet, kabelarea, längd på kablar och eventuellt impedans.
Har någon däremot bara tryckt dit en A-typ för att de vara vad de hade så kan det gå att byta.
Vad är anledningen till att du vill byta?
Solcells anläggningen borde gå in innan jordfelsbrytaren.
Det beror på vilken laddare du köper. Det är laddarens utförande och tillverkarens anvisningar som avgör. Allmänt sett gäller att typ A går att använda så länge laddstationen har ett inbyggt skydd mot DC-felströmmar över 6 mA, saknas det krävs typ B. Samma sak gäller för solcellsanläggningar.