Hej
Skall installera 2 elbils laddare i garaget.
Och skulle vilja veta hur en installation borde se ut enligt regelboken.

Är det OK att bara byta ut nuvarande A-typ i underscentralen?
Då skulle den används den för allt i garaget.
Eller om man måste ha en B-typ JFB dedikerad för elbils laddning?
Eller en B-typ JFB per laddare?

Det finns också en solcells anläggning inkopplad i denns central.
Den kanske också borde få en B-typ JFB?

MVH
 
Karaktäristiken skiljer mellan dem.

Om någon har beräknat att det behövs en av A-typ så kan du inte bara byta.
Då man man skall ta hänsyn till selektivitet, kabelarea, längd på kablar och eventuellt impedans.

Har någon däremot bara tryckt dit en A-typ för att de vara vad de hade så kan det gå att byta.

Vad är anledningen till att du vill byta?

Solcells anläggningen borde gå in innan jordfelsbrytaren.
 
O
Det beror på vilken laddare du köper. Det är laddarens utförande och tillverkarens anvisningar som avgör. Allmänt sett gäller att typ A går att använda så länge laddstationen har ett inbyggt skydd mot DC-felströmmar över 6 mA, saknas det krävs typ B. Samma sak gäller för solcellsanläggningar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Laddarna innehåller inga JFB eller DC skydd.
Solcells anläggningen är kopplad innan JFB.
Så behöver man 1st B-typ per laddare eller räcker 1 gemensam.

/Bygg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.