Tankade för första gången gräsklipparen med Apsen och efter det går motorn mycket ojämt. Motorn är en B&S 550 series och är inköpt förra året. För att säkerställa att inget annat fel uppstått körde jag slut på tanken med Aspen och tankade vanlig BF95. Motorn gick då precis lika fint som vanligt. Jag har kört Alkylatbensin en gång förut men det var Alkylat från Jula (Starta). Den alkylatbensinen gick motorn mycket jämt och fint på (bättre än BF95). Jag tankade åter Aspen och motorn började genast att gå ojämt.

Vad har ni för erfarenheter av B&S och Aspen? Är bränslet boven eller kan det vara nåt annat sammanträffande?
 
Jag kör B&S med Aspen utan problem. Men i alla maskiner som jag har gått från BF95 till alkylatsoppa så går den lite hackigt de första tankarna. Misstänker att det är för att alkylaten löser upp gamla beläggningar men när det sedan blir rent så går maskinerna som tåget. Så håll ut och genomlid att motorn går lite ojämnt några tankningar, det blir mycket bättre och du slipper de värsta avgaserna.
 
Konstigt om det skulle vara beläggningar redan på en 1 år gammal maskin. Nåja, jag har 20 l Aspen (blev ju så glad när jag hittade Aspen på pump). Så jag ska ge bränslet en chans. Bytte precis luftfilter och kan ana att motorn gick lite bättre. Jag ska byta olja och stift också.

Annars blev jag bara mer sugen på att etanolkonvertera maskinen. Har haft etanolkonvertering i tankarna sedan jag köpte klipparen men inte kommit till skott. Mest för att jag måste köpa en ny förgasare som jag kan labba med.
 
Redigerat:
Din erfarenhet är inte ovanlig just när man går över från vanlig soppa till alkylat som aspen. Det är precis som tidigare inlägg säger att det är som om den drar med sig lite skit från loppen och då blir det lite hackig gång. Har råkat ut för det på maskiner jag bytt bränsle på men aldrig på de jag kört aspen från start.
Så prova ett tag till och var glad att ha en maskin som förmodligen går bättre än tidigare och dessutom luktar mindre :)

Edit: Glömde säga att det gäller inte bara B&S alltså utan andra märken med..:)
 
Redigerat:
Kör båda mina gamla klippare (B&S) på det som finns hemma för dagen (95 eller Aspen) och tycker dom går en anings bättre på Aspen.
 
Har kört urgammal jordfräs från Stiga och ny Toroslunga (båda b&s) samt Ciao-moped på Aspen och inte haft några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.