Håller på att försöka avlägsna gammalt lim från betonggolv och det fungerar rätt bra med sån sliptrissa på borrmaskin men det blir för dåligt "tryck" så det tar tid och borrmaskinen orkar inte riktigt...
Köpte en sån här till vinkelslipen: https://www.biltema.se/verktyg/slipning/stalborstar/axialborste-2000016890
1

Har en större vinkelslip (AEG 230mm) och en mindre (B&D 125mm) men båda snurrar rätt bra, på över 6000 rpm om jag minns rätt och det vibrerar/skakar så det inte går att hålla i riktigt på ett säkert sätt, eller åtminstone känner jag mig inte trygg att hålla i den med trissan på.
Ska det verkligen skaka så eller borde jag skaffa en vinkelslip med lägre varvtal (ställbart?)?

Hittar dock inte någon långsammare vid lite Googling... :surprised:
 
Min begränsade erfarenhet säger att billiga roterande stålborstar inte alltid är balanserade...
Den "billiga" till pelarslipen var bara att kasta bort, till vinkelslipen har alla fungerar även om de dyrare är bättre (gäller det mesta av förbrukningsmaterialet, tyvärr).
En lokal butik med bra personal säljer pferd-grejer, kostar som det smakar!
 
R Robert-san01 skrev:
Köp en slip-kopp till den lilla vinkeln och utsug.

[länk]
Jag har en sån också men det dammar så sjukt eftersom den drar ner i betongen. Borsten tar mest bara limmet så även om det dammar är det inte så farligt...
 
Jag tror att en "polermaskin" har samma gänga men ställbart varvtal.
Sen finns det en tråd här på Byggahus om en som gjort egen damuppsamlare av en kakburk.

/M
 
R Robert-san01 skrev:
Bosch var ännu billigare:

[länk]
Den var nice ju! Tack för tipset!
 
En sån där trissa till rondellen ska vibrera och skaka det är som halva grejen. Spelar som ingen roll om du köper Osborn för dyra pengar. Kanske dom håller lite längre än dom billiga.

Men du håller ena handen längst bak och andra på vinkelväxeln, stoppa bara inte in fingrarna i borsten sen är det bara o nypa åt köra.

Här avverkat ett 20tal såna där, ska du köra mycket rekommenderar jag tegera vibration protect handskar.
 
L Lutte skrev:
En sån där trissa till rondellen ska vibrera och skaka det är som halva grejen. Spelar som ingen roll om du köper Osborn för dyra pengar. Kanske dom håller lite längre än dom billiga.

Men du håller ena handen längst bak och andra på vinkelväxeln, stoppa bara inte in fingrarna i borsten sen är det bara o nypa åt köra.

Här avverkat ett 20tal såna där, ska du köra mycket rekommenderar jag tegera vibration protect handskar.
OK, tack för informationen!
Med stora maskinen skakade det så jag höll på tappa den men lilla maskinen var det lite bättre med men kanske får kika på såna handskar då...
 
Jag skulle aldrig få för mig o köra med stora, alldeles för mycket effekt så att om man trasslar in ärmen eller byxorna i trissan så orkar man inte hålla emot.
Kör med lilla så du får ett bra grepp om vinkelväxeln.
 
L Lutte skrev:
Jag skulle aldrig få för mig o köra med stora, alldeles för mycket effekt så att om man trasslar in ärmen eller byxorna i trissan så orkar man inte hålla emot.
Kör med lilla så du får ett bra grepp om vinkelväxeln.
Ja, det var ju det att det inte kändes helt tryggt att köra... :)
 
Står det inte 1000 rpm på borsten? Lite svårt att se på bilden men om det stämmer så låter 6000 rpm som lite för mycket. En vinkelslip med ställbart varvtal vore nog lämpligt.
 
jac jac skrev:
Står det inte 1000 rpm på borsten? Lite svårt att se på bilden men om det stämmer så låter 6000 rpm som lite för mycket. En vinkelslip med ställbart varvtal vore nog lämpligt.
Jo, det gör det. Och MSFS står för Maximum Safe Free-Speed, alltså när den inte ens går mot material.
Biltema anger dock 8500 RPM på hemsidan. Verkar lite lurt - det kan faktiskt gå rätt illa med sånt även om det givetvis finns marginaler.
 
jac jac skrev:
Står det inte 1000 rpm på borsten? Lite svårt att se på bilden men om det stämmer så låter 6000 rpm som lite för mycket. En vinkelslip med ställbart varvtal vore nog lämpligt.
Jag kollade faktiskt innan jag skruvade på den och det står 8500 rpm på den jag har så det ska vara lugnt...

Det verkar dock gå rätt bra med denna: https://www.hornbach.se/shop/KWB-Hardmetallrasp-trekantig-80-mm/8752023/artikel-detaljer.html

Tar lite längre tid men det dammar mycket mindre och "river" inte upp golvet så det blir ojämnt på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.