Hej, jag har enormt krångel med min cykelfälg. Jag har spänt axeln och dragit åt låsmuttrarna, men när jag kör ett tag verkar det som att axeln snurrar upp sig och det blir glapp igen i hjulet.. Vet inte vad jag gör för fel, jag har dragit åt låsmuttern till den rundade konan så hårt jag kan...
Nån som har någon ide var felet ligger..?

Cykelhjul med platt däck och kassett mot grusig mark och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cykelhjul med detalj markerad i röd cirkel, löv och asfalt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M munspelarn skrev:
Hej, jag har enormt krångel med min cykelfälg. Jag har spänt axeln och dragit åt låsmuttrarna, men när jag kör ett tag verkar det som att axeln snurrar upp sig och det blir glapp igen i hjulet.. Vet inte vad jag gör för fel, jag har dragit åt låsmuttern till den rundade konan så hårt jag kan...
Nån som har någon ide var felet ligger..?

[bild] [bild]
Det är två koniska muttrar på som ligger mot kullagren. Dessa räcker med att dra åt med handkraft så att man känner att hjulet rullar bra.
Sedan kan det ibland sitta en låsmutter utan på denna. Sedan är det egentligen hjulbulten som håller allt på plats när väl hjulet är monterat. Så se till att axeln inte glappar, montera hjulet och dra åt hjulbultarna ganska hårt.
 
Grejt, det kan vara att jag dragit hjulbulten för dåligt, skall dra den bättre får vi se..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.