Hej!

Jag har haft en diskussion med min byggare vid badrumsrenovering och avvikelse från branschregler. Vi har ett fönster och en dörr ut mot trädgård i badrummet och nischer som är ca 20 cm från vägg till fönsterkarm. Vår önskan är att kakla hela fönsternischen, dvs mellan vägg och fönsterkarm.

Min byggare menar att detta endast är möjligt med avvikelser från 2021 branschregler (han menar dock att vi följer tidigare regelverk). Han menar att nischen behövs lämnas okaklad för att uppfylla reglerna.

Tittar jag där ser jag bara att tätskiktet ska gå fram till karmen: https://www.mynewsdesk.com/se/gvk/p...2021-1-vad-aendras-foenster-i-vaatrum-3060515

Någon som kan ge mig en second opinion om detta? Tack på förhand!
 
nu vet jag inte vad reglerna säger men är dörren och det en bra bit ifrån dusch och annat så har jag svårt att se att en avvikelse skulle påverka något. Det är ju inte så att avvikelser i sig omedelbart innebär problem sen vid skada. Då ska ju den framtida skadan isåfall helt och hållet bero på avvikelsen då.
 
  • Gilla
RötenSommarstuga
  • Laddar…
Ser inte hur vida att det är kaklat skulle påverka något alls, det är ju tätskiktet som som är avgörande för konstruktionen. Att det är kakel över skall ju anses som rent kosmetiskt (samt ett bra skydd för tätskiktet).

Är det så att det inte finns tätskikt i fönster fram till karm är ju det i sig ett avsteg från kraven men det påverkas ju inte av hur vida det sedan är kakel uppe på, möjligen förvillar det då man leds att tro att det är tätskikt under men som sagt det står ju i det du länkar till att om fönstret är nära dusch eller bad ska det vara tätskikt fram till fönsterkarm.
 
  • Gilla
RötenSommarstuga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.