Hej,

Vi tittar på Sjödalshus och vid närmare check av deras grundkonstruktion så bygger dom med 100 mm betongplatta med 300 mm underliggande cellplastisolering. Men, där det är bärande innerväggar ökar dom plattans tjocklek till 200 mm och minskar den underliggande isoleringen till 200 mm, kantbalk på grunden är således 400 mm.

Är detta ett korrekt sätt att utföra detta på eller finns det bättre alternativ man bör undersöka/kräva/föreslå?
 
Låter helt normalt och är likadant som jag själv har byggt min husgrund ;)
 
Fullkommligt normalt enligt vad jag lärde mig när jag byggde boden. Titta runt lite på isoleringstillverkarnas hemsidor så ser du att det är direkt ur deras guider
 
Härligt! Kul att det för en gångs skull verkar vara en detalj man slipper rota vidare i!!!!
 
Lessen att göra dig besviken, men jag skulle rota vidare.
Man brukar nämligen rekomendera att göra kantbalken bättre isolerad än resten av plattan, om det är den yttre. Så som du beskriver gör man för att det är enklast. Men är det bara under innerväggarna så tja det är kanske inte värt besväret att isolera bättre.
 
Detta är bara under bärande innerväggar - jag har nu varit i kontakt med ett par grundentreprenörer här på orten via bekanta och dom menar att tillvägagångssättet är som det skall vara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.