Hur kan jag på bästa sätt förbereda inför nästa år då snön börjar smälta i mängder för att förhindra att snön rinner ner i marken alldeles för nära intill huset?

Vi flyttade in i år runt Mars just då snön börjat smälta här och hade tillträde till garaget två månader innan huset så vi var förbi lite då och då med möbler innan vi "ägde" huset och något jag störde mig på då var all smältsnö som bara rann rakt ner från stuprören och skapade pölar på marken mot huset i små grottor i snön under varje rör.

Bor uppe i Norr och huset har under vintern ca 150 härliga cm med snö runt sig och respektabla mängder på svarta plåttaket som smälter snön i floder när våren kommer.

Har under sommaren haft såna där plaststrumpor som rullar ut vid regn och även om långt ifrån praktiskt så har det fyllt sitt syfte att vattnet kommit ut långt bort från grunden precis som tänkt, även om skiten bara verkar hålla en säsong dock då det redan är revor och annat i dem.

Lösningen jag funderat på är att bara köpa och förlänga rören 3-4m bort från huset men oron är att de pluggas igen av is och allt ändå rinner ut vid grunden, eller om trycket från snön ovan mosar ihop dem, eller annat.

Att skotta en gång till alla stuprör och hålla fritt är en potentiell lösning men är inte särskilt sugen, tror jag kommer få nog av att skotta våran väl tilltagna uppfart.

Alla tips uppskattade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.