Vi har stenläggning på gång inom ett par veckor och behöver planera och förbereda avvattningen. Skulle ni låta det luta mot båda husväggarna och dränera via infiltration och/eller dräneringsrör vid sidorna om stenläggningen, eller skulle ni sätta en dränering med dräneringsrör, makadam, dekorsten och lite växter någonstans i mitten av stenläggningen?

Tacksam för tips/ förslag och bilder på hur ni har löst det!
 
  • Obebyggd gård med bar mark mellan två hus med byggmaterial och avfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Bäst är att leda bort vattnet från husen ev genom att anordna en dränering i mitten
 
  • Gilla
Annaonym
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Bäst är att leda bort vattnet från husen ev genom att anordna en dränering i mitten
Har du några inspirationsbilder? Vill helst inte ha en ful "silverränna" i mitten utan i så fall en rektangel med dekorsten och växter...
 
wildeside
A Annaonym skrev:
Har du några inspirationsbilder? Vill helst inte ha en ful "silverränna" i mitten utan i så fall en rektangel med dekorsten och växter...
Tyvärr så har jag inga inspirationsbilder.
Bilder jag har är från kunder och jag vill inte sprida deras bilder även om jag har tillåtelse.
Men om du gör en fyrkant i mitten som det ligger ett dräneringrör i som kan föra bort vattnet.
Fyll över med dekorgrus kanske någon större sten efter smak och tycke.
Plantera lite växter så blir det snyggt
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Tyvärr så har jag inga inspirationsbilder.
Bilder jag har är från kunder och jag vill inte sprida deras bilder även om jag har tillåtelse.
Men om du gör en fyrkant i mitten som det ligger ett dräneringrör i som kan föra bort vattnet.
Fyll över med dekorgrus kanske någon större sten efter smak och tycke.
Plantera lite växter så blir det snyggt
Tack, ja så får det nog bli! Har du tips på växter som gör sig bra på en sådan plats?
 
wildeside
A Annaonym skrev:
Tack, ja så får det nog bli! Har du tips på växter som gör sig bra på en sådan plats?
Generellt skulle jag rekommendera vintergröna växter så det är snyggt hela året. valet av växter beror mycket på växtzon och vad ni gillar för växter.
 
  • Gilla
Annaonym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.