Hej,

Vi har ett hus från 63 som har en inredd vind. Då takhöjden var väldigt begränsad där har vi valt att öppna upp till nock med synliga takstolar. På ena sidan sitter där som någon sorts ”avväxling” eller liknande, vänligen se bilder nedan. är detta något som är till nytta ännu idag när bjälklaget inte finns kvar. Går den att eventuellt ta bort utan att äventyra något? Eller kanske kan man växla av på något annat sätt?
Den är där jag satt det röda sträcket på ritningen.
Tack på förhand!
Interiör av vind med synliga takstolar och vitt tak, med fokus på en trästruktur markerad med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit ritning av ett hus med markerad avväxling med rött streck på vindens planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av hussektion med synliga takstolar och markerat område med rött där avväxling frågas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som vågar yttra sig vad denna ”triangel” har varit för och om den eventuellt går att ta bort?
 
Arrangemanget som du talar om verkar vara en rest från bygget, tänkt som en tillfällig stabilisering. Med råspont på yttertaket och längsgående väggar i bottenvåningens mitt tror jag inte att det behövs. Själva takstolarna verkar vara lite hemmasnickrade, så dem ska man nog inte röra.
 
Jag hade något liknande tvärs några av våra takstolar. Snickaren sa att det var rätt vanligt att man gjorde så när man reste takstolar förr för att ha lite stabilitet i sidled under byggets gång. Iof störde det inte hos mig så vår snedsträva sitter kvar...
 
J justusandersson skrev:
Arrangemanget som du talar om verkar vara en rest från bygget, tänkt som en tillfällig stabilisering. Med råspont på yttertaket och längsgående väggar i bottenvåningens mitt tror jag inte att det behövs. Själva takstolarna verkar vara lite hemmasnickrade, så dem ska man nog inte röra.
Ah okej, så du tror det ska gå att ta bort den? :)
Ja vi ville först bli av med stödbenen men förstod ganska snabbt att det verkade bli ett hopplöst projekt om vi inte ville bygga om takstolarna. Dem är skarvade och lappade på sina ställen.
 
O olofh skrev:
Jag hade något liknande tvärs några av våra takstolar. Snickaren sa att det var rätt vanligt att man gjorde så när man reste takstolar förr för att ha lite stabilitet i sidled under byggets gång. Iof störde det inte hos mig så vår snedsträva sitter kvar...
Okej, öppnade ni till nock? Det sitter nämligen en gängstav så man kan spänna upp den på mitten. Därför jag undrade om det var en ”avväxling” för bjälklaget.
 
  • Träbjälkar och takstolar i ett öppet tak med synlig nock och uppstickande gängstav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lindev92 skrev:
Okej, öppnade ni till nock? Det sitter nämligen en gängstav så man kan spänna upp den på mitten. Därför jag undrade om det var en ”avväxling” för bjälklaget.
nej. Totalrenoverade vinden och det där ser mer seriöst ut än en tillfällig byggsträva. Du behöver nog ha kontakt med en konstruktör för att få koll på dess funktion
 
O olofh skrev:
nej. Totalrenoverade vinden och det där ser mer seriöst ut än en tillfällig byggsträva. Du behöver nog ha kontakt med en konstruktör för att få koll på dess funktion
Okej, tack för info. Har försökt få kontakt med en konstruktör i över 2 månader men ingen som riktigt har tid eller vill röra äldre hus här känns det som...
 
J justusandersson skrev:
Arrangemanget som du talar om verkar vara en rest från bygget, tänkt som en tillfällig stabilisering. Med råspont på yttertaket och längsgående väggar i bottenvåningens mitt tror jag inte att det behövs. Själva takstolarna verkar vara lite hemmasnickrade, så dem ska man nog inte röra.
Vad tror du Justus när du ser sen kompletterande bilden?
 
Jag hade varit lyckligare om jag kunde se det på plats. De diagonala brädorna gör ingen nytta, dessa kan du ta bort. Jag tror inte att den horisontella balken gör det heller, men det är nog bra om någon konstruktionskunnig person tittar på det på platsen. Takstolarna är ett hemmabygge av en person som inte behärskar problemet. De imiterar en fackverkslösning utan att göra det på rätt sätt. Denna osäkerhet är nog förklaringen till varför det ser ut som det gör.
 
J justusandersson skrev:
Jag hade varit lyckligare om jag kunde se det på plats. De diagonala brädorna gör ingen nytta, dessa kan du ta bort. Jag tror inte att den horisontella balken gör det heller, men det är nog bra om någon konstruktionskunnig person tittar på det på platsen. Takstolarna är ett hemmabygge av en person som inte behärskar problemet. De imiterar en fackverkslösning utan att göra det på rätt sätt. Denna osäkerhet är nog förklaringen till varför det ser ut som det gör.
J justusandersson skrev:
Jag hade varit lyckligare om jag kunde se det på plats. De diagonala brädorna gör ingen nytta, dessa kan du ta bort. Jag tror inte att den horisontella balken gör det heller, men det är nog bra om någon konstruktionskunnig person tittar på det på platsen. Takstolarna är ett hemmabygge av en person som inte behärskar problemet. De imiterar en fackverkslösning utan att göra det på rätt sätt. Denna osäkerhet är nog förklaringen till varför det ser ut som det gör.
Okej, super. Då vet jag lite iaf. Huset är byggt 63 och kort därefter valde man att inreda vinden. Vet inte hur mycket dem valde att ändra på takstolarna då. Kan några fler bilder i någon annan vinkel hjälpa att eventuellt säga om man kan ta bort det? Eller det krävs att någon fysiskt är på plats?
 
Jag skulle leta efter oväntade skarvar i underramarna i närheten av den horisontella balken, som skulle kunna peka på att den utgör en avväxling mellan några av takstolarnas underramar. Detta bör göras på plats.
 
J justusandersson skrev:
Jag skulle leta efter oväntade skarvar i underramarna i närheten av den horisontella balken, som skulle kunna peka på att den utgör en avväxling mellan några av takstolarnas underramar. Detta bör göras på plats.
Okej, enda skarvarna som finns på takstolarna är mitt på underarmarna. Se bilder nedan.
 
  • Takstolar med en synlig skarv mitt på underarmen i ett pågående byggprojekt, med en ställning inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggnadsarbete med träbjälkar och en röd markering som visar skarvarna på takstolarnas underarmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag ser den sista bilden förstår jag bättre. Låt den horisontella balken vara kvar. Den har antagligen samma funktion som den som finns till vänster. Kanske har den tillkommit i samband med inredningen av vinden och att man då upptäckte att det svajade lite för mycket.
 
Har det möjligtvis stått en bärande vägg under dessa takstolar?

För mig är det flera skumma saker
Först så indikerar dimensionen på underramen något annat än en tillfällig konstruktion att stabilisera under bygget, din gängstav indikerar dessutom det. Konsumtionen ser ut att hålla upp underramen på ett antal takstolar.
Sedan så är dina nuvarande takstolar inte enligt den ritning du bifogar. Enligt ritningen skulle det knappast funnits plats för att inreda någon övervåning och jag tycker det ser ut som någon konverterar någon sadeltakstol till en ramverkstakstol. Har du möjligtvis gamla spikhål någonstans i din underram?

konstruktör borde kolla på detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.