Hej!

Undrar om någon har gjort en lösning enl följande, samt om det är en beprövad lösning?
Kortfattat:

1,8 löpmeter innervägg (95mm) skall rivas till förmån för en mer öppen planlösning.
Enplansvilla med isolerat vindsbjälklag med takstolar c/c 1200, så inga bostadsutrymmen ovanför.
Spännvidd mellan ytterväggar ca 8m.


För att undvika synlig balk och pelare, så funderar jag på att hänga upp de takstolar som tappar sina upplag, med hjälp av en tvärgående balk som monteras ovanpå ramen på takstolarna. Visst måste det gå att lösa det på det sättet?

Så här ser det alltså ut nu:

3D-modell av en husstomme med numrerade takstolar före avlägsnande av en innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och detta är önskat läge på innervägg:
3D-modell av enplansvilla med numrerade takstolar och markerad önskad borttagning av innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta innebär att takstol 4 & 5 tappar sina mittenupplag, men då får takstol 3 & 6 istället ta hand om dessa laster.
Vad tror ni? Görbart förutsatt att det är korrekt dimensionerat? :)
 
F fillefjonken skrev:
Hej!

Undrar om någon har gjort en lösning enl följande, samt om det är en beprövad lösning?
Kortfattat:

1,8 löpmeter innervägg (95mm) skall rivas till förmån för en mer öppen planlösning.
Enplansvilla med isolerat vindsbjälklag med takstolar c/c 1200, så inga bostadsutrymmen ovanför.
Spännvidd mellan ytterväggar ca 8m.


För att undvika synlig balk och pelare, så funderar jag på att hänga upp de takstolar som tappar sina upplag, med hjälp av en tvärgående balk som monteras ovanpå ramen på takstolarna. Visst måste det gå att lösa det på det sättet?

Så här ser det alltså ut nu:

[bild]


Och detta är önskat läge på innervägg:
[bild]

Detta innebär att takstol 4 & 5 tappar sina mittenupplag, men då får takstol 3 & 6 istället ta hand om dessa laster.
Vad tror ni? Görbart förutsatt att det är korrekt dimensionerat? :)
Vad är det för takstolar?
 
T Tompafix skrev:
Vad är det för takstolar?
Osäker på om det är fackverk eller ramverk. Har inte tillgång till huset riktigt ännu.
 
F fillefjonken skrev:
Osäker på om det är fackverk eller ramverk. Har inte tillgång till huset riktigt ännu.
Fackverk är det.
 
Då bör de vara fribärande, men hör med en konstruktör när du får tillgång till ritningarna.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Då bör de vara fribärande, men hör med en konstruktör när du får tillgång till ritningarna.
Intressant! Vad får dig att tro det?
Jag vet inte om innerväggen är bärande, bara något jag förutsatte.
Jag har tillgång till en hel del ritningar, men det saknas också en del så jag har uppgifter som säger både det ena och det andra. Därav min förvirring helt enkelt..
 
Bifogar ritning över takstolarna. Om upplagen bör redovisas här så är väggen inte bärande.
Pennorna markerar takstol 4 & 5 enl. bilderna ovan.
Ritning av takstolar på papper med två pennor som markerar takstolarna 4 och 5, logotypen för Boro AB i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fillefjonken skrev:
Bifogar ritning över takstolarna. Om upplagen bör redovisas här så är väggen inte bärande.
Pennorna markerar takstol 4 & 5 enl. bilderna ovan.
[bild]
De takstolarna är oftast fribärande som sagt. @justusandersson brukar kunna svara på dessa frågor :rofl:
 
  • Gilla
fillefjonken
  • Laddar…
Finns det någon förklaringstext på takstolsritningen som säger vad "FP78K-T1-2,0" står för?
 
J justusandersson skrev:
Finns det någon förklaringstext på takstolsritningen som säger vad "FP78K-T1-2,0" står för?
Tyvärr, har bara kommit över denna principskiss över takstolarna. Teknisk ritning av takstolar för hus, med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sådana takstolar vilar bara på ytterväggarna. Det finns inga bärande mellanväggar. Undantaget kan vara vid husvinklar där takstolarna byter riktning. Över burspråken finns det limträbalkar som tar upp takstolslasten, det framgår av takplanen.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.