Hej,

Vill göra en avväxling i en bärande yttervägg. 3.2m av ytterväggen nedan ska bytas ut mot 90x180 mm limträ (något överdimensionerad då det ska bli skjutdörrar av glas under) stående på två pelare 115x115 mm. Har q= 2.64 kN/m över avväxlingbalken från takbalkar (egenvikt + snölast) - har räknat om det till teoretiska värden kN/m, det är egentligen punktlaster. Får följande lastfall mot balken:
Schematisk illustration av laster på en balk med måttangivelser och belastningsvärden, stödd av två punkter.
Diagram visar reaktionskrafter vid balkändarna, märkta "No Bearing" med 4,38 kN, och en skala för avstånd från balkens vänstra sida i meter.
Graf med skjuvkraft (Shear) och moment (Moment) för en balk, axlarna är märkta med avstånd och krafter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till mina frågor:
1. Var bör avväxlingsbalk placeras i följande vägg i höjdled? Går det att sätta den ovanför den röda rektangeln, direkt under lejd/bärlina?
Byggskiss av en vägg med mått och markerad avväxling för planerade skjutdörrar med limträ och pelare.

Fråga 2. Ska pelaren vila mot syllen eller ska syllen sågas bort där pelarna ska sitta? (antar att det är det första men frågar för säkerhetsskull).

Fråga 3. Hur kontrollerar jag om betongplattan enligt bild nedan klarar av det nya trycket från pelaren? Blir endast 0.35MPa men vill vara säker. Vet någon hur man räknar ut det så uppskattas en beskrivning av beräkningsgången, jag vill lära mig så mycket som möjligt.

Ritning av bärande yttervägg med markerad avväxling och pelares position för installation av skjutdörrar.
 
Inte svar på dina frågor, men hur har du kommit fram till en 90x180mm balk? Min magkänsla är att den är för klen för en 3.6m öppning.
 
  • Gilla
HEA260
  • Laddar…
2,64 kN/m är en orealistiskt låg utbredd last i det sammanhanget. Utan att känna till takkonstruktionen och snözonen tycker jag att värdet bör ligga i intervallet 8-16 kN/m. Då duger inte 90x180 som @Gabbe1 påpekar. En mer realistisk dimension är 90x315-360. Då blir också pelartrycket ett annat, gissningsvis i intervallet 1-2 MPa. Om pelarna hamnar på kantbalken bör det inte vara något problem, annars krävs någon form av förstärkning. Syllen bör sågas bort. Förmodligen är det bättre med 90x90 pelare som kan hamna med en större del på kantbalken. Ur lastsynpunkt räcker de.
 
  • Gilla
HEA260
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Inte svar på dina frågor, men hur har du kommit fram till en 90x180mm balk? Min magkänsla är att den är för klen för en 3.6m öppning.
Har nog blivit fel någonstans hos mig, du har rätt ser att det inte håller med 90x180 när jag räkna om. Räknar om nedan.

Nedböjning:

3.2m öppning
Influensdjup avvaxlingsbalk: 3.7m (se ritning på befintlig takstol nedan)
Lätt yttertak, antar 0.5kN/m2 med takbalkar
Snölast 1kN/m2
Egentyngd 115x270 avväxlingsbalk 5x0.115x0.270 = 0.2 kN/m

Lastkombination 6.14b:
q= (0.5x3.7m + 0.2) + (1 x 3.7m) = 5.75kN/m

Lastkombination 6.16b (krypning):
q = (0.5x3.7+0.2)+(0.1x1x3.7m) = 2.42 kN/m

Testar balk 115x270mm
E=13000MPa
I= 1.886 x 10^-4 m^4

Ger deformation 3.2mm
Krypdeformation 0.8 mm

Totalt 4 mm eller L/800

Takbalk över öppning: Skiss av takstol med mått och lastberäkningar för ett byggprojekt.
 
Redigerat:
J justusandersson skrev:
2,64 kN/m är en orealistiskt låg utbredd last i det sammanhanget. Utan att känna till takkonstruktionen och snözonen tycker jag att värdet bör ligga i intervallet 8-16 kN/m. Då duger inte 90x180 som @Gabbe1 påpekar. En mer realistisk dimension är 90x315-360. Då blir också pelartrycket ett annat, gissningsvis i intervallet 1-2 MPa. Om pelarna hamnar på kantbalken bör det inte vara något problem, annars krävs någon form av förstärkning. Syllen bör sågas bort. Förmodligen är det bättre med 90x90 pelare som kan hamna med en större del på kantbalken. Ur lastsynpunkt räcker de.
Tack, du lokaliserade felet i mina beräkningar. Nya beräkningar finns i ett annat svar längre upp. Vidare gör din förklaring av fördelning av last på kantelement att jag funderar på att byta ut balk och pelare till något med djup 90mm (sålänge det håller för vindlasten).

Vet du vart balken skan placeras i väggen? Såga bort befintlig balk över fönster och upp med avväxlingsbalken under bärlinan direkt?

Samt vad för grundförstärkning kan bli aktuellt i ett fall där pelaren inte hamnar på kantelement?
 
Redigerat:
J justusandersson skrev:
2,64 kN/m är en orealistiskt låg utbredd last i det sammanhanget. Utan att känna till takkonstruktionen och snözonen tycker jag att värdet bör ligga i intervallet 8-16 kN/m. Då duger inte 90x180 som @Gabbe1 påpekar. En mer realistisk dimension är 90x315-360. Då blir också pelartrycket ett annat, gissningsvis i intervallet 1-2 MPa. Om pelarna hamnar på kantbalken bör det inte vara något problem, annars krävs någon form av förstärkning. Syllen bör sågas bort. Förmodligen är det bättre med 90x90 pelare som kan hamna med en större del på kantbalken. Ur lastsynpunkt räcker de.
Blir för högt stämpeltryck (avväxlingsbalk mot regel 90x90). Måste öka till pelare 115x115 för att klara av stämpeltrycket. Hur kontrollerar jag så att grunden håller nu när balken hamnar en bit ut från kantelementet? Notera att resterande pelare i väggen är av dimension 90x120. Så pelaren kommer att sitta på rätt plats, men trycket kommer att öka. Därmed krävs en beräkningskontroll tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.