S
Hej,

Vi fick nyligen avslag på vår bygglovsansökan för att ta upp ett nytt fönster i ena ytterväggen. Vi har nyligen satt upp en ny innervägg på övervåningen för att få till ett litet arbetsrum/barnkammare. Rummet saknar fönster och vi vill naturligtvis få in dagsljus om rummet ska gå att använda till det ändamålet.
Huset i fråga är ett tvåplans parhus på 80 kvm som ingår i en länga med 12 hus. Motiveringen till avslaget var dels att vi har ansökt om ett fönster i PVC-plast, vilket tydligen inte går att kombinera med toalettfönstret på nedervåningen som är i trä, trots att övriga fönster på huset är utbytta till PVC. Dels att det inte är placerat i linje med fönstret på nedervåningen men också att de anser att fönstret är för litet och därför inte klarar ljusinsläppskravet på min 10% av golvarean. Anledningen att jag valde ett litet fönster(60x50cm) var för att det skulle gå att placera mellan väggreglarna och därmed föra ett så litet ingrepp i konstruktionen som möjligt. Jag tänkte att placeringen nog inte spelade så stor roll eftersom den fasadsidan knappt syns från omgivningen samt att grannens hus i orginalutförande som har fönster både uppe och nere inte är placerade i linje.

Nu till min fråga. För att få bygglovet beviljat så behöver jag dels välja ett större fönster. säg 70x70, samt placera fönstret i linje med det undre. Detta innebär att jag måste kapa en stående väggregel så frågan är om denna behöver avväxlas på något sätt och i så fall hur? Ytterväggen är parallell med takstolarna. Bifogar bygglovsritning samt bild på väggen.
Två våningar av parhus med rödbruna och vita fasader, numrerade 42 och 44, utan synligt fönster för nytt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygglovsritning med måttangivelser för ett nytt fönster i husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gavelväggen bär bara sin egenvikt så du kan enkelt avväxla med två horisontella reglar (1155 mm långa). Sedan placerar du en eller två (beroende på placeringen) 700 mm reglar stående vid fönstrets sida.
 
S
J justusandersson skrev:
Gavelväggen bär bara sin egenvikt så du kan enkelt avväxla med två horisontella reglar (1155 mm långa). Sedan placerar du en eller två (beroende på placeringen) 700 mm reglar stående vid fönstrets sida.
Stort tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.