Jag håller på med en utbyggnad av sommarstugan vilken kommer att bli i form av ett litet "hus" med sadeltak. Utbyggnaden står på plintar och tanken är att ha ryggåstak med en nockbalk. När jag nu börjat skissa på planlösningen så visar det sig att den enda vettiga placeringen av gavelfönstret är mitt under nocken. Så då till frågan, hur avlastar jag den tänkta nockpelaren så fönstret går att sätta in? Se bilder nedan på förslag och problematik.

A. Så här var tanken från början med en nockbalk som har stöd av plinten. Ok om det inte var för fönstret...
B. Här går nockpelaren ner på båda sidor av fönstret. Men dessa vilar bara på bärlinan utan en plint som stöd under. Är detta att rekommendera?
C. Nockpelaren går här ihop till mitten under fönstret och vilar på plinten. Instabilt? Många köldbryggor?
D. Ja hur gör man egentligen...?

Schematiska ritningar av en husutbyggnad med olika förslag på placering av nockbalk och stöd kring ett gavelfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är lite mått:

Taklutning: 23 grader
Gavelbredd: 5000
Avstånd mellan gavlar (nockbalkens längd): 3500
Fönsterstorlek: 1200x1300 (BxH)
Höjd från golvbjälklag till väggens hammarband: 2400
Väggreglarnas dimension: 45x95
Bärlina på plintar: 2 x 45x195, C24

Vad är en vettig lösning för att göra detta och vad kan det krävas för virkesdimensioner?
 
Redigerat:
B är den bästa lösningen. Pelarna vid fönstrets sidor ger upphov till två punktlaster som kommer ganska nära mittplinten. En ensam 45x195 C 24 klarar det om den inte belastas på annat sätt. Balken ovan fönstret kan vara 45x170 C 24 mht den lilla spännvidden. Begreppet bärlina brukar användas för den tredje bärande nivån (golvbrädor = 1, golvbjälkar = 2). Stämmer det även här?
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Tack för svaret - det låter ju toppen om B fungerar! Glömde skriva att byggnaden ligger inom snözon 2,5, men det kanske inte har avgörande betydelse för din bedömning? Just ja, för att inte golvet ska hamna för högt så är golvbjälkarna infällda i bjälklaget. Golvbjälkar och bärlinor hamnar med andra ord på samma nivå.
 
Då är jag med. Var i Halland finns snözon 2,5? Det är ändrar dock inget väsentligt eftersom du har dubbla reglar som bärlinor.
 
He he, nja det här är en sommarstuga som ligger i boråstrakten - där kan det snöa något så kopiöst. Hade en granne där som flyttade våren 2010 efter att ha kört slut på både sig själv och snöslungan den vintern (ja, han var pedant, det skulle vara barmark på uppfarten till varje pris). Såna vintrar kan det ligga 50 cm snö på taket när man kommer dit. Med det i åtanke tyckte jag det var värt att överdimensionera bärlinorna en smula.. :thinking:

Här i Halland blir det oftast inte så mycket snö. Byggde ett skärmtak förra sommaren och det viktigaste där var att få till vattenavrinningen.. :crysmile:
 
Ja, Borås är en riktig håla... Jag fick inte ihop det med Halland.
 
Jag har ett par ytterligare funderingar: Med en (1) avväxlingsbalk blir upplaget för nockpelaren (som går upp till nockbalken) bara 45 x 90, dvs bara halva snittytan med en 90x90 nockpelare. Hur fäster man nockpelaren på ett fullgott sätt i avväxlingsbalken då?

Funderar också på om det är bättre att sätta två avväxlingbalkar i bredd stället. Dessa skulle då bli 90 djupa tillsammans och alltså ge fullt stöd åt nockpelaren. Nackdelen blir förstås att det blir dåligt med plats för isolering där (5 mm med 95-reglar + 45 i installationsskiktet). Men borde man inte då samtidigt kunna minska höjden på avväxlingsbakarna från 170 till 120 mm (eller är det på marginalen)? Köldbryggan skulle då bli väsentligt mindre, men är det acceptabelt?
 
Med den begränsade höjd som det är fråga om klarar en 45x95 C 24 regel ställd på höjden en ganska stor last (ca 36 kN vid 0,8 m höjd). Det är den fria (= ostagade) höjden på en pelare i den veka riktningen som bestämmer vad den tål i form av centrisk last. Du ka använda vanliga platt- och vinkeljärn för infästning.
 
Fantastiskt, det löser ju det hela. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.