Efter att ha letat och läst varenda inlägg här nu, utan att blivit klokare så ställer jag min egen fråga..

Vi har köpt ett 1,5 vån radhus med källare. (1978)
I källaren går en hjärtevägg, och rakt ovanför på entreplanet går en likadan vägg.
Denna vägg vill jag ta bort för öppen planlösning mellan kök, matsal och vardagsrum. Väggen går i samma riktning som takstolarna, så den bär alltså vad jag förstår bara den övre våningen med 3 sovrum och ett badrum.

Huset är byggt i sikaflex (lättbetong) enligt hantverkare. Som också varit här och tittat och gjort en konstruktionsberäkning som jag betalat 3700 kr för... , sen gick de på semester och nu har jag funderat en hel del..

Jag har mätt väggen till 8.4 meter,

Hantverkaren vill montera upp en HE-B balk 180, som står på 3 st VKR rör 100x100 6,3mm , (en mittenpelare) kommer det hålla?

Hur skulle det bli med limträbalk iom att man måste ha en mittenpelare? Någon som kan svara på det?
Bifogar bild på planlösning med mått ..
Planritning av ett radhus med mått angivna för olika rum, markerad vägg som användaren överväger att ta bort för öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsbeskrivning med diagram över husets sektion inklusive övre, bottenvåning och källare samt text om konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jag hoppas att Justus kan svara noggrannare, men behöver du en HE-B 180-balk, så blir det en rejäl limträbalk för att ersätta den. Risken är det blir problem med takhöjden.
 
Hur ser det ut med lastfördelningen vid pelarna?
Blir rätt rejäla punktlaster, kanske behövs det förstärkning våningen under vid pelarna?
 
  • Gilla
M Flo
  • Laddar…
Ja.. det litar jag på att en konstruktör har tänkt på när han räknat på det..? Men jag förstår vad du menar. Jag har tänkt samma sak... VKR rör har skarpa kanter, och kommer ju skära rakt igenom underliggande vägg i källaren... och räcker det då att lägga plattor under VKR som stöd?
 
Hade ni velat ha ett hus med öppen planlösning borde ni köpt ett annat hus. Det här är ett ganska smalt och avlångt hus. Det gäller att utnyttja dess egenskaper. Ni måste jobba med huset inte mot det. Att byta ut stora delar av hjärtväggen i bv mot en balk på pelare tycker jag inte är välbetänkt. En 8,5 m lång HEB 180 väger närmare 1/2 ton och kostar över 10000 kr. Det är ett komplicerat företag att göra en sådan ombyggnad. Jobba igenom möjliga förändringar av planlösningen först.
 
  • Gilla
FreQa och 6 till
  • Laddar…
Jag tänker då såhär... att istället för att se hinder och vad som inte är välbetänkt... kom med förslag till lösningar istället... allt går att lösa! Jag vill ju ha vettiga lösningar som jag kan diskutera med olika byggare och sedan ta ett beslut beroende på de offerter jag får.
 
Köket är ganska tråkigt placerat, korridortyp och mörkt med dagsljus från angränsande rum. Där skulle man kunna tänka sig att en borttagen hjärtvägg kan ge ett bättre ljusinfall. Fast då måste man planera om köket. Att öppna upp matrummet mot hallen ger inget, bara en försämring. En realistisk målsättning kan vara en avväxling på max 4 m. Frågan är var den gör störst nytta.
 
Tanken är att när vi river väggen på 8.4 meter... och ersätter den med vad jag tror blir bäst en stålbalk som stöttas av 3 pelare, varav en på mitten. Är att vi river befintligt kök, och där kyl/frys städskåp är ersätts med en köksö på 3x1.2 m , för att få en öppen ljus planlösning, med ljusinsläpp från hall, kök, matsal och vardagsrum. Och att en 8m balk väger mycket och kostar en hel del är acceptabelt då hela den här visionen gör hela huset!
 
BirgitS
Det gäller väl ett radhus. Går då inte taknocken tvärs över kök och trappa?
I så fall borde väl inte väggen som ska bort vara en bärande vägg. Eller finns det någon ritning där det klart framgår att den väggen är bärande?
 
Det hade ju varit bra att se resten av beskrivningen av huset, men som uppväxt i ett 70-talsradshus med bärande konstruktion i betong så skulle jag gissa på att hjärtväggen är bärande - bjälklagen lär vila på den.
 
En dokumentbild visar teknisk text om en byggnads specifikationer för grunder och väggkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, den väggen bär övervåningen, 150 lättbetong.. , tyvärr
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Justus ger några av de mest konstruktiva och kunniga råden på detta forum, så det är absolut värt att fundera över om visionen är möjlig (helst innan man köper huset såklart). Man kan ju alltid byta vision.

Går det tex. att byta plats på matsal och det övre sovrummet i bilden och öppna en mindre del, typ 4 meter, mellan den nya matsalsdelen och vardagsrummet?
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.