Hej. I forumet läser man ofta om vad olika personer har råkat ut för under sina husbyggen. Ofta ställs motfrågor som: Hur står det om det här? eller Vad är avtalat om detta?. Sedan kommer råd om att göra det ena eller andra, hålla inne pengar, kontakta myndigheter eller kommuner eller prata med jurister, spec. entreprenadjurister.

Jag undrar, finns det inte heltäckande avtal, skrivna så att det täcker in allt? Är det så stor skillnad mellan förhållanden vid olika husbyggen så att varje husbygge måste ha ett unikt avtal, uppgjort för just det bygget?

Jag menar skulle man inte tänka sig att konstruera ett avtal med en mängd punkter som skulle kollas, baserat på lagar och bestämmelser, men också en stor del där man har gått igenom vanliga tvistefrågor, tolkningar, missar i underlag och allt man kan tänka sig. Bitar i avtalet som ej är relevant skulle kunna tas bort eller strykas men de står där från början i alla fall.

Är detta orealistiskt?
 
L
För det mesta kan ByggAma hänvisas till , men allt omkring ev. extra som tillkommande ,
arbeten materiel , oförutsedda problem som kan komma , ska skrivas in separat , då gäller det att ha på fötterna och veta vad som gäller , gemene man kan inte veta allt detta och vilka fallgropar det går att åka i , utan det är mera arbete för en proffs att skriva .
Vid byggen så är det mesta normala saker , men det kan komma tvetydligheter , då måste det vara reglerat i avtal , för att det inte ska börja gnissla
 
Ja, eller snarare skulle bygget troligen bli oerhört dyrt.

Det skulle behövas ett avtal i stil med: bygg huset för denna summa pengar oavsett vad som händer, och oavsett vilka ändringar kunden vill göra under tiden.

Det finns ex. inom badrumsombyggnad ett par firmor som trots att de bygger i mängd, har goda omdömen, men som ofta ligger 50-150% högre i pris än de flesta andra. Jag tror att en av deras ”hemligheter” är att med den prisnivån kan de kosta på sig att kunden har alltid rätt, även när kunden har totalt fel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.