Vår fastighet belastas av ett avtalsservitut avseende en kraftledning. Belastningen är väl egentligen inte så bekymmersam, men jag är nyfiken om det är möjligt att bli av med det helt enkelt för att "rensa upp" lite.

Servitutet är från 1941, och gäller en kraftledning som sträcker sig från Älvkarleby till Hallsberg. Har den inte uppförts vid det här laget så tvivlar jag på att det någonsin kommer göras.

Vidare så överfördes servitutet till vår fastighet i samband med en avstyckning 1958. Vår fastighet ligger precis i utkanten av det avstyckade området, som resulterade i 23 nya fastigheter. Ett ganska stort område alltså, och numera är det kanske inte alls aktuellt att en eventuell kraftledning skulle gå just över vår fastighet.

Hur skulle man gå vidare, för att eventuellt bli av med servitutet?
 
Måste ha planerats i samband med elektrifieringen av den svenska järnvägen. Kan inte vara aktuellt längre. Är det Vattenfall Eldistribution AB som äger den härskande fastigheten? De är överhopade med jobb, har långa väntetider och brist på handläggare så utsikterna är nog små att få de att börja titta på ditt ärende i så fall.
 
Claes Sörmland
F fohswe skrev:
Vår fastighet belastas av ett avtalsservitut avseende en kraftledning. Belastningen är väl egentligen inte så bekymmersam, men jag är nyfiken om det är möjligt att bli av med det helt enkelt för att "rensa upp" lite.

Servitutet är från 1941, och gäller en kraftledning som sträcker sig från Älvkarleby till Hallsberg. Har den inte uppförts vid det här laget så tvivlar jag på att det någonsin kommer göras.

Vidare så överfördes servitutet till vår fastighet i samband med en avstyckning 1958. Vår fastighet ligger precis i utkanten av det avstyckade området, som resulterade i 23 nya fastigheter. Ett ganska stort område alltså, och numera är det kanske inte alls aktuellt att en eventuell kraftledning skulle gå just över vår fastighet.

Hur skulle man gå vidare, för att eventuellt bli av med servitutet?
Enklast går det att upphäva servitutet genom att du tar kontakt med ägaren av den härskande fastigheten och så kommer ni överens om att upphäva det. Sen kontaktar ni Lantmäteriet och ser till att det inskrivna servitutet avförs.
 
E
F fohswe skrev:
Vår fastighet belastas av ett avtalsservitut avseende en kraftledning. Belastningen är väl egentligen inte så bekymmersam, men jag är nyfiken om det är möjligt att bli av med det helt enkelt för att "rensa upp" lite.

Servitutet är från 1941, och gäller en kraftledning som sträcker sig från Älvkarleby till Hallsberg. Har den inte uppförts vid det här laget så tvivlar jag på att det någonsin kommer göras.

Vidare så överfördes servitutet till vår fastighet i samband med en avstyckning 1958. Vår fastighet ligger precis i utkanten av det avstyckade området, som resulterade i 23 nya fastigheter. Ett ganska stort område alltså, och numera är det kanske inte alls aktuellt att en eventuell kraftledning skulle gå just över vår fastighet.

Hur skulle man gå vidare, för att eventuellt bli av med servitutet?
Älv Karle By är ett av våra original nät. Vad är det för spänning. Är det Svenska Kraft Nät eller Vatten Fall?

Jag har lite svårt att se vilken vinning nät bolaget har av bli av med servitut då det är an strängande att skapa nytt.

Men frågan kvar står. Hur länge kan servututet vara utan att det nyttjas.
 
Är det alltså ett villaområde där er (och flera andra) fastigheter är tjänande mot ett nätbolag som inte har (men teoretiskt har rätt att ha) en ledning där?

Jag tycker i så fall att det till att börja med är lite udda att fastigheterna alla fick bildas. Dras ledningen fram blir de ju obrukbara som villafastigheter. Samtidigt känns det ju som att avstyckningen nog gjordes först efter att det konstaterades att det inte skulle bli någon ledning.

Nya kraftledningar, i synnerhet stadsnära, försöker man förlägga under mark. Det är förvisso dyrt, men görs ändå.

Jag skulle inte vara så orolig och bara låta servitutet vara som en kul grej. Kanske leta reda på den tänkta sträckningen för kraftledningen och se om det på något vis är rimligt idag att dra den där.

Och skulle jag ge mig på att få servitutet lyft så skulle jag se till att slippa göra det själv. Rimligen är ni en lång rad av fastigheter längs sträckan som har liknande laster inskrivna.
 
Tack för svar!

Lite mer information:
Vi köpte huset förra året. Tidigare ägare av huset kände inte till detta servitut, och de hade bott här ca 40 år. I samband med försäljningen så kom detta upp, och de fick då begära ut dokument från Riksarkivet. Där benämns det "högspänningsledning", och sträckningen är Frövi till Hallsberg (fel av mig som skrev Älvkarleby tidigare, ÄLVKARLEBY VÄSTANÅN 6:19 har förmånen enligt Lantmäteriet).

Det är mycket riktigt Vattenfall som äger härskande fastighet, eller jag tror det i alla fall då de omnämns i dokument på Lantmäteriet och även det ursprungliga upprättandet.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
r det alltså ett villaområde där er (och flera andra) fastigheter är tjänande mot ett nätbolag som inte har (men teoretiskt har rätt att ha) en ledning där?
Det stämmer. Ursprunglig avstyckning gällde 26 fastigheter. Idag berörs 80+ fastigheter av detta servitut, om jag räknar efter på Lantmäteriets hemsida.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker i så fall att det till att börja med är lite udda att fastigheterna alla fick bildas. Dras ledningen fram blir de ju obrukbara som villafastigheter.
Ja, det är ju intressant. Jag är inte orolig som så för servitutet, men visst är det ett servitut som man helst inte skulle vilja ha på sin fastighet. Jag tänker att de endera inte kände till det (1958) eller att det gällde andra regler kring bruk av villafastigheter vid kraftledningar då?
 
Claes Sörmland
Kunde ej visas, fick jag upp när jag sökte på den. Kanske inte så konstigt om det är Vattenfalls...?
 
Svenska kraftnät har brutits ut ur Vattenfall, så att det var Vattenfall på 50-talet innebär inte per automatik att det är det nu.

Jag tänker då att många servitut kanske var knutna till den där fastigheten och den därför flyttades med till SVK.

Har hela fastigheten försvunnit (som det verkar på din sökning) så har nog rättigheterna förts över till den fastighet som tagit över den. Men utredningsarbetet låter ju bökigt redan här.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svenska kraftnät har brutits ut ur Vattenfall, så att det var Vattenfall på 50-talet innebär inte per automatik att det är det nu.

Jag tänker då att många servitut kanske var knutna till den där fastigheten och den därför flyttades med till SVK.

Har hela fastigheten försvunnit (som det verkar på din sökning) så har nog rättigheterna förts över till den fastighet som tagit över den. Men utredningsarbetet låter ju bökigt redan här.
"Ja just det..."

Hittar en fastighetsreglering kopplat till servitutet på Lantmäteriet. Den är gjord i maj 1997. Där framgår att servitutet är överfört fel till Västanån 6:20, inom parantes står Mälarnät. Står att det ska tillhöra Västanån 6:19 istället och inom parantes står VRAB = Vattenfall Regionnät AB.

Tänker att det här inträffade i samband med avregleringen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.