Hej

Kollar på ett hus med enskilt vatten och avlopp, Grannen har avtalsservitut på avloppsledning och vattenledning.

Kommunen har kontrollerat husets (jag vill köpa) avlopp och anser att det är utdömt och måste bytas ut inom en viss tid. De klagar på att det inte är rätt utfört och att det används av grannen vilket kommunen inte godkänt från början. Men ändå ligger ett avtalsservitut på att grannen får använda avloppet.

Nu till problemet. Vad händer om jag köper detta hus ? Jag har inga problem att göra ett nytt avlopp TILL MEJ SJÄLV !! Men vad händer med det gamla ? Kan jag ta bort detta ? Grannen har ju som sagt avtalsservitut, men det är inom kort olagligt att använda det även för grannen.

Vad blir mina skyldigheter / rättigheter vid detta scenario ?
 
Claes Sörmland
V Corzette skrev:
Hej

Kollar på ett hus med enskilt vatten och avlopp, Grannen har avtalsservitut på avloppsledning och vattenledning.

Kommunen har kontrollerat husets (jag vill köpa) avlopp och anser att det är utdömt och måste bytas ut inom en viss tid. De klagar på att det inte är rätt utfört och att det används av grannen vilket kommunen inte godkänt från början. Men ändå ligger ett avtalsservitut på att grannen får använda avloppet.

Nu till problemet. Vad händer om jag köper detta hus ? Jag har inga problem att göra ett nytt avlopp TILL MEJ SJÄLV !! Men vad händer med det gamla ? Kan jag ta bort detta ? Grannen har ju som sagt avtalsservitut, men det är inom kort olagligt att använda det även för grannen.

Vad blir mina skyldigheter / rättigheter vid detta scenario ?
Det beror på exakt vad som står i avtalsservitutet. Exakt vilken rätt har upplåtits åt grannen?

Miljlöbalkens krav på tillstånd för WC-avlopp ligger helt parallellt med servitutet. Kommunen bryr sig inte om vem som söker tillstånd för avloppet, de prövar det som kommer in mot miljöbalkens krav. Och gör man som nuvarande fastighetsägare och struntar i att söka avloppstillstånd för att ansluta ännu en fastighet till avloppsreningsanläggningen så resulterar det ett olagligt avlopp.
 
V Värmeljus skrev:
Vad blir mina skyldigheter / rättigheter vid detta scenario ?
Dina skyldigheter är att se till så att servitutet kan nyttjas i enlighet med det avtal som ingåtts. Servitut kan upphävas, men det krävs ganska speciella omständigheter, se 14:14 JB samt 7 kap FBL för detaljer om upphävande. I ditt fall kommer servitutet eventuellt kunna upphävas först när det eventuellt blir olagligt att nyttja avloppet, innan dess är det inte mycket du kan göra annat än att låta grannen nyttja de avlopp denne har servitut för. Du kan under inga omständigheter ta bort avlopps- och vattenledningarna innan servitutet är upphävt.
 
Jag tror det blir enklare om man ser det som 2 olika delar. Visst det rör samma sak men de olika delarna kan uppfyllas oberoende från varann.

TS kan ju fixa avloppet genom att bygga nytt enbart för sig själv. Kommunens krav kommer då att uppfyllas. I detta fall så uppfylls ej servitutet. Om grannen sedan ansluts mot avloppet så uppfylls ju servitutet medans kommunens krav på avloppsanläggningen ej uppfylls genom att för många är anslutna mot avloppet.

Så som jag ser det kan man styra godkännande av grannens avloppet. Detta förutsätter att grannens servitut på avloppsledning inte implicit också betyder att avloppet det ansluts till måste vara godkänt. Den exakta servituttexten är nog betydande.

Det rimliga resultatet är att grannen står för halva kostnaden av avloppsanläggningen. Alternativt att var part ordnar det på egen hand och servitutet upplöses. Om grannen ej är resonlig kan man ju om möjligt låta grannen vara ansluten till det gamla avloppet och man själv kopplar in sig till ett annat nytt.

I praktiken så har man nog inte plats för dubbla avlopp men det kan ju vara bra att ha med som argument i en eventuell diskussion med grannen. Man bör ju gå mot att frikoppla fastigheterna gällande servitut och allehandla ledningar men om grannfastighetens beskaffenhet ej medger t ex ett eget avlopp får man nog som granne rätta sig efter omständigheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.