Jag letar efter mall/förslag på avtal för gemensam väg(skogsväg). Den går över två fastigheter, och det finns inget skrivet idag. För delar av sträckningen går den i gamla servitut, delar gör den inte det.

Jag tänker mig ett ömsesidigt avtalsservitut (som då följer med till nästa ägare), och ett nyttjanderättsavtal mellan nuvarande ägare som specar andelar och skötselstandard.

Något vill jag ha skrivet, annars glöms det bara bort till nästa gång vi investerar i vägen...
 
Claes Sörmland
Förslag, jag uppfattar att det är två fastigheter som behöver härskande servitut för utfart på respektive grannes fastighet.

Avtal om servitut

1. Härmed upplåtes rätt i fastighet XXX (den tjänande fastigheten) för ägaren av fastighet YYY (den härskande fastigheten) att för utfart nyttja och underhålla den befintliga vägen enligt sträckning A-B som anges på karta.

2. Härmed upplåtes rätt i fastighet YYY (den tjänande fastigheten) för ägaren av fastighet XXX (den härskande fastigheten) att för utfart nyttja och underhålla den befintliga vägen enligt sträckning B-C som anges på karta nedan.

[Karta som visar sträcka A-B på fastighet XXX samt sträcka B-C på YYY]
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.