Hej,

Jag har byggt en lucka till en golvvärmecentral av 19mm mdf och satt den på gångjärn samt att den blir infälld i en ram och hålls på plats med magneter.

Problemet nu är att jag hade behövt ha ett handtag till denna så att jag kan öppna och kika då och då men jag vill inte att handtaget ska sitta på plats eller vara lätt för en klåfingrig liten kille att öppna så jag hade velat ha något som lätt plockas bort samt lätt sätts på plats. Att sätta en hasp med hänglås hade gått men det blir skitfult.

Stark magnet på insidan och metallhandtag? Finns den lösningen, jag har inte hittat ännu iaf.

Någon som har ett tips att dela med sig av?
 
L Leafy skrev:
Hej,

Jag har byggt en lucka till en golvvärmecentral av 19mm mdf och satt den på gångjärn samt att den blir infälld i en ram och hålls på plats med magneter.

Problemet nu är att jag hade behövt ha ett handtag till denna så att jag kan öppna och kika då och då men jag vill inte att handtaget ska sitta på plats eller vara lätt för en klåfingrig liten kille att öppna så jag hade velat ha något som lätt plockas bort samt lätt sätts på plats. Att sätta en hasp med hänglås hade gått men det blir skitfult.

Stark magnet på insidan och metallhandtag? Finns den lösningen, jag har inte hittat ännu iaf.

Någon som har ett tips att dela med sig av?
Kan ngt sånt här funka för dig?

https://www.biltema.se/bygg/beslag/las/trycklas-2000031756
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Kan ngt sånt här funka för dig?

[länk]
Jag har funderat på något liknande men tänker att det kommer inte dröja innan de lärt sig att det räcker att trycka på dörren så öppnas den.

Luckan sitter nämligen i en av grabbarnas rum, vägg i vägg med badrummet, så de kommer röra sig runt den hela tiden
 
L Leafy skrev:
Jag har funderat på något liknande men tänker att det kommer inte dröja innan de lärt sig att det räcker att trycka på dörren så öppnas den.

Luckan sitter nämligen i en av grabbarnas rum, vägg i vägg med badrummet, så de kommer röra sig runt den hela tiden
Testar ett annat förslag då, om du kombinerar mina två förslag kanske det funkar? :)

https://lugnaforaldrar.se/osynliga-...MIsLrdmI_87wIVS9OyCh0FIABTEAQYASABEgKQ-vD_BwE
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Testar ett annat förslag då, om du kombinerar mina två förslag kanske det funkar? :)

[länk]
Ja men smart, varför tänkte jag inte på de barnlåsen för, vi har en annan variant här hemma...som förövrigt knäcktes av 1.5åringen efter ett par dagar .
Tack
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ikea har ju en variant med nyckelkort,
[länk]
Vad händer när batteriet dör?
 
P pjkw skrev:
Vad händer när batteriet dör?
Citerat från manualen:
"Om batterierna är på väg att ta slut hörs en varningssignal. Om de inte byts i tid kommer låset automatiskt att öppnas och förbli öppet. Batterierna räcker i ca 17 månader när du använder 3 AAA 900mAh batterier och öppnar/stänger låset 3 gånger per dag"
 
  • Gilla
pjkw
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ikea har ju en variant med nyckelkort,
[länk]
Hade helt klart också varit en variant, ska kollas upp hur det lirar med min lucka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.