Jag delar en fritidsfastighet med min bror. Nu är vi överens om att dela tomten. På hans kommande del av tomten ligger det ursprungliga fritidshuset som han får behålla. På min kommande del av tomten har jag byggt ett attefallshus. Frågan är då om det är bättre att stycka av eller klyva tomten? Hur blir det med lagfarter? Min bror och jag är som sagt överens om detta.
 
Det borde bli problem med attefallshuset. Det får bara finnas på samma fastighet som en huvudbyggnad. Det blir därmed ett svartbygge om du styckar av det.
 
Hmm, har inte tänkt på att attefallaren kunde bli ett svartbygge... Verkar inte vara så lätt som jag trodde...

Så länge jag och min bror lever är det inga problem. Men vi tänker ju förstås på våra efterlevande. En annan aspekt är att jag lägger ner mer pengar och arbete på "min" sida av tomten. Blir problem om min bror dör och hans efterlevande vill sälja. Om jag förstått det rätt har jag väl förköpsrätt men inte så kul att behöva köpa något som jag redan lagt ner en massa pengar på...

Är väl svårt att skriva avtal att min familj disponerar ena sidan av tomten där jag byggt attefallaren, och min brors familj disponerar den andra sidan där det ursprungliga fritidshuset är?

Eller kan man skapa någon form av stiftelse eller liknande där ovan framgår och dessutom att fastigheten inte kan säljas om inte båda parter är överens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.