Hej.

Jag ska få en bit mark min far men vill veta hur man går till väga för att det ska bli rätt.

Jag antar att att min pappa ansöker om förhandsbesked och därefter avstyckning för det kan väl inte jag göra?

Därefter när tomten väl är avstyckad så kan han ge den i gåva till mig eller?

Och söker jag lagfart eller är det han?

Planen är att bygga på denna tomten tillsammans med min man och därför bör han också stå som ägare till tomten eller?

Har ni andra tips vad man bör tänka på eller känna till?

Tack.
 
Innan avstyckningen bör ni kolla med kommunen vad de säger om att bebygga avstyckningen.
 
Jo det har jag koll på, det är därför jag ska söka förhandsbeskedet.
Men tack för inflikningen.
 
T
Hej. Det är ju svårt att ge bort något som inte finns, så den första aktiviteten borde vara att skapa gåvan; dvs den avstyckade tomten. Det kan ju endast din far göra.

Därefter kan man säkert formulera ett gåvobrev till att inkludera din man om det är önskan, här finns lite info. "För fast egendom - fastighet eller tomträtt - måste du skriva ett gåvobrev. I det ska finnas en tydlig beskrivning av gåvan, dina och mottagarens personuppgifter, eventuella särskilda villkor och underskrifter av givare och mottagare. Din namnteckning måste bevittnas. Är du gift och gåvan ingår i giftorätten måste din äkta hälft ge sitt samtycke."
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
TreeView skrev:
Hej. Det är ju svårt att ge bort något som inte finns, så den första aktiviteten borde vara att skapa gåvan; dvs den avstyckade tomten. Det kan ju endast din far göra...
Det är nog inga problem med att "ge bort något som inte finns".
När vi köpte tomten där vi har byggt och nu bor så var det inte avstyckat än.
Alltså köpte vi och betalade handpenning på något som "inte fanns".

Och jag har för mig att vem som helst kan söka förhandsbesked, alltså inte bara markägaren.
Så det besväret behöver AkaAnnie inte lägga på sin givmilda far!

Har dessutom för mig att Lantmäteriet inte styckar av en tomt om det inte redan finns ett positivt förhandsbesked från kommunens bygglovsavdelning.
 
Tack för svar.
Ja när jag har läst på nätet så har jag förstått att jag borde kunna ta hand om både förhandsbesked och avstyckning bara gåvan är ställd på mig först.

Jag ska ta och ringa runt lite så jag får exakt info om mina frågor och hur vi ska gå tillväga .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.