Har ett positivt förhandsbesked. Ska jag betala markägaren nu och sedan sköta allt me avstyckningen själv sen? Kan lantmäteriet göra utstakning av tomt och hus även om tomten inte är avstyckad?? Nån som vet?
 
Positivt förhandsbesked på vad???

Personligen skulle jag _inte_ betala en spänn innan tomten är styckad och klar. Jag vet inte hur det går till hos lantmäteriet men frågan är väl om du, som inte är tomtägare, _får_ lämna in en ansökan om styckning. Du kan väl däremot hjälpa tomtägaren med avstyckningen.

Jag förstår inte riktigt var de menar med att lantmäteriet ska göra en utstakning av tomt och hus innan tomten är avstyckad. Det är klart att det går men varför ska du göra det? Förstår inte.
 
Låssmeden,  gör så här -

1. Upprätta köpehandlingar tillsammans med någon mäklare eller annan sakkunnig.

2. Kontakta markägaren personligen, och ta med köpehandlingarna.  Undvik snacka om ditt positiva förhandsbesked.  Säg istället att bygglovet är "långt ifrån klart", men du vill ändå "slå till".  Se till att säljaren skriver under på ett pris som ni båda godtar.  

3. Därefter kontaktar du lantmäteriet, och ansöker om förrättning.  Lantmäteriet underrättar markägaren, och genomför sedan avstyckningen steg för steg.

Nejdå!  Du behöver inte vara orolig för att betala handpenning.  Bara du ser till att du har skriftligt avtal med rejäla villkor att köpet går tillbaka ifall du inte får lagfart på avstyckad tomt och beviljas bygglov.  

Som du redan märkt behöver man inte alls vara markägare för att beviljas både förhandsbesked och bygglov.  Detsamma gäller faktiskt hos lantmätaren.  MEN det skadar inte att du har skriftligt avtal så tidigt som möjligt i processen.  Köper du fast egendom gäller nämligen inga muntliga avtal.  Det medför att säljaren framgångsrikt kan slingra sig ur affären när han inser att du lyckats förvandla hans nästan värdelösa råmark till värdefull och byggklar tomtmark.  I värsta hand blir det då DU som får betala lantmäterinotan och HAN som tar hand om tomten ...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.