Jag håller på att leta hus, och hittade ett hus som byggdes förra året, men det står såhär i beskrivningen

"Fastigheten är under avstyckning och kommer att få ny fastighetsbeteckning. Tänkt avstyckningsstorlek på fastigheten är ca 2.500 kvm. Fastigheten har ännu ej åsats tax.värde."

Vad menar dom med att man kommer avstycka fastigheten? Är det någon som köper mark och ska bygga alldeles i närheten av huset då? (Huset ligger på landet). Och det med taxeringsvärdet undrar jag också över, är det för att huset är såpass nytt så att man inte satt det än eller?

Jag har aldrig sett detta tidigare så jag är nyfiken och vill lära :)

här är länk om ngn är nyfiken http://www.hemnet.se/beskrivning/671341?r=3
 
Huset (som inte är ngn fastighet!) är byggt på en existerande fastighet, troligen en bondgård av bilderna att dömma. De kan ha byggt för eget bruk men fått ändrade förhållanden eller på spekulation för att sälja.

För att kunna sälja huset ska de nu stycka av en del av gårdens mark till att bli tomt åt huset.
Detta blir då en ny fastighet.

När den nya fastigheten bildas kommer den även att få ett tax-värde.
Att huset inte har ngt nu beror nog på att det är nytt.
Eller (här är jag lite osäker) på att det ligger på en jordbruksfastighet.
 
jaha jag visste inte att man kunde bygga utan att först avstycka. det förklarar ju en hel del =) tack så mycket för ditt svar!
 
Att fastigheten saknar taxeringsvärde beror på att den i skrivande stund inte existerar. När fastighetsbildningsprocessen är avslutad kommer styckningslotten att tilldelas ett taxeringsvärde, oavsett vilket ändamål fastigheten här, bostad, jord- eller skogsbruk m.m. :)

Mvh / Total0koll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.