Ska bestämma exakt var den raka trappan ska monteras i stugan. Försöker komma fram till vilken avstånd det bör vara framför trappan och mot väggen så man smidigt kan gå ne/upp för trappan? 90cm, 100cm eller ännu mer?

Hittar ingen info om detta då jag googlar.

/K
 
Minst 100 cm om jag får bestämma.
 
Immobil: Tack!

Känner verkligen ingen som har en rak trapp och vägg framför och känns svårt att gissa sig fram vad man behöver för avstånd.

Finns det tex någon slags standard man följer vid nybyggen?

/K
 
Beror väl på vad som finns på andra våning, om man behöver komma upp i trappen med möbler i framtiden, hur ytan framför trappen skall utnyttjas... ...
Men förslaget på 1 m låter bra...
50 cm skulle kunna funka till ett sovloft, men det känns väldigt trångt...

Prova med att ställa en kompis med någon form av skiva nedanför en trapp, på så vis får du en "flyttbar vägg" som du kan experimentera med...
 
Det blir sovloft på övervåningen så bäddmadrasser samt ev bäddsoffa i allrummet där uppe måste uppför trappan.

Smart med skivan, ska testa det.

Ska kolla ritningen igen men borde kunna få avståndet till 1,2m om jag monterar trappen så nära hallöppningen som möjligt. Ytan framför trappen blir enbart för att komma upp/ner för trappan då det ändå sitter ett fönster på den väggen.

Tack för svar. :)

/K
 
ca 1,2 har jag framför trappen ner till källaren, och det funkar bra, har aldrig upplevt det som trångt.
Har burit ner / upp soffa utan stora problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.