Hej!
Jag håller på och bygger en bastu i lösvirke, placerad en bra bit från min sommarstuga. Aggregatet är ett Harvia M3 och så långt är allt frid och fröjd. Av installationstekniska skäl så skulle jag behöva minska avstånde till träväggarna till ca 40 centimeter mot rekommenderade 50, kan det verkligen innebära någon fara eller att sotaren inte godkänner det hela, om han nu behöver göra det?

Vidare har jag köpt deras skorsten och den är ju isolerad, behöver jag ändå isolera ytterligare vid genomgången i taket?

Under ugnen hade jag tänkt lägga en plåt på golvet som även fungerar som gnistskydd, sedan distanser samt en plåt till som aggregatet står på . Det måste väl duga?

Synpunkter mottages med tacksamhet!
 
Hej!
Har också utrymmesbrist men har nu bestämt mig för att kolla upp om jag kan få dit ett par 1mm plåtar. Då skulle avståndet kunna minskas till 125mm mellan aggragat och vägg. Med en plåt kan avståndet minskas till 250mm. Som golvskydd ska jag ha skiffer (50mm som jag hoppas räcker  :-?). Mellan bastutaket och yttertaket ska jag ha 100mm stenull. Några mm hit eller dit tror jag inte spelar så stor roll.
Besiktning av sotaren (1000-1500kr) är väl mer upp till dig. Om bastun brinner upp och det inte finns nån godkänd besiktning på den så lär man ju inte heller få ut nånting på försäkring. Men så länge jag följer monteringsanvisningarna så tror jag inte att det ska vara någon större fara. Eller finns det någon med annan erfarenhet?
 
Hej!
Har samma problem, men även för lågt till tak. Tänkte sätta x-tra plåt med luftspalt även där, för att kunna krympa säk.avstånd. Vet ej om detta är OK.
Understa plåten (gnistskydd) skall du nog ha en distans även där. Dels bättre värmeskydd och håller borta fukt mot trägolvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.