Vill placera en bokhylla på väggen som gränsar till en vedspis, hur långt avstånd måste jag hålla till vedspisen? Var räknar man avståndet ifrån? Har en inmurad vedspis, bredvid den en behållare för varmvatten och sedan tegel. Ska jag räkna avståndet från själva järnspisen eller teglet som omger detta?
 
En bild och mått skulle underlätta.

OM det är som jag tolkar det, att du har en luftspalt (minst 50 mm) och sedan en murad vägg (minst 70 mm) mellan kaminen/insatsen och den tänkta bokhyllan, så uppfyller detta med råge kraven på brandskydd. Men jag skulle behålla ytterligare en luftspalt mellan bokhyllan och den murade väggpartiet, minst 30-50 mm.
 
Så här ser det ut, bokhyllan ska stå till höger om spisen. Tanken är 120 mm och tegel 220 mm, alltså total 340mm från spis till sidan av murstocken. Bokhyllan bygger jag isåfall med ett avstånd på 150 mm till murstocken. Det totala avståndet blir då 490 mm. Är det OK?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För spisar utan speciellt godkännande krävs 500 mm luft mellan eldstad och brännbart material om det inte finns någon brandvägg mellan. Det blir inga som helst problem att ställa det som du föreslår.
 
Hej ... JC
Här finns ingen som helst risk att det tar sig i din bokhylla ..
Avståndet på 150 mm blir perfekt..
Snyggt..
Eti..
 
Låter bra det, då tackar jag för hjälpen:)
 
Snygg spis förövrigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.