Hej alla, ska sätta in en vedeldad kamin i uterummet (Morsö) och har lite funderingar kring avståndet till brännbart materiatl. Kaminen ska stå i ett hörn vriden 45 grader. Materialet i väggen är trästomme + osb + gips. Avståndet ska vara 200mm enl monteringsanvisningen, Nu har vi kommit på att vi ska ha tegel på väggen innanför kaminen , tegeln är ca: 100mm tjock och är tänkt att muras direkt mot gipsen.
Nu ä rfrågan, kan jag låta kaminen stå där det är tänkt från början eller måste jag flytta ut den 100mm?
Tegel brinner ju inte men det leder värme, har fått olika svar från kommun och hantverkare.
 
Står garanterat i instruktionerna, brukar finnas som pdf på nätet också... Brukar va olika mått beroende på vad du har i väggen, sen på våran gick det att sätta dubbla glasskivor åt sidorna, då fick man ner avståndet lite... Men väggen på ena sidan blir rätt varm efter två ilägg...

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Jag var antagligen inte tillräckligt tydlig med vad jag menade. Frågan var alltså: Kan jag peta in tegel mellan kaminen och väggen utan att det påverkar avståndet till "brännbart material" eller måste jag flytta ut kaminen motsvarande teglens tjocklek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.