Är det för långt ifrån att sitta 7m ifrån en 42" plasma skärm?

Finns det några rekommenderade avstånd?
 
Personligen tycker jag 7m låter lite långt bort för en 42tums tv,jag hade nog velat sitta någon meter närmare om det gick
 
Tumregel: Knuten näve på armlängds avstånd skall täcka skärmen nätt och jämnt..
 
AndersG skrev:
Tumregel: Knuten näve på armlängds avstånd skall täcka skärmen nätt och jämnt..
...skulle man inte blunda med ett öga också? ???

 
Den som har stora nävar längst bak o små längst fram... hoppas dom med stora nävar har bra syn o dom med små är närsynta 8) ;D ;D
 
Avståndet bör vara 7 till 8 gånger bilddiagonalen.
Mao. 7 till 8 x 42"
 
Har jag förstått rätt om avståndet då bör vara ca 7,8 m?
 
Känns lite gammalmodigt. Finns inte en biograf som uppfyller det kravet!
 
Då får jag nog baxa i väg vår 47 tummare till.... köket!!! ;D Annars tycker vi att våra 4,5 räcker bra! ;)
 
Sitter 2,5 m ifrån 32" ws, känns lagom. Men storleken har betydelse ibland. / jojje
 
Har lite mer än 4m till min 42"are och det känns precis lagom. Kan skjuta soffan ytterligare 2m bakot men det blir förlångt.
 
micke_011 skrev:
hmm..vi kör vår proj på 100" och tittar på 3 meters avstånd. påtaglig risk att bli blind antar jag? får väl sätta sig i skogsbacken bakom huset och titta hädanefter då, trist med ljudet bara - lite mindre biokänsla men det får man ta om man vill behålla synen således! :)
Men det är bra om man kan stå ute på altanen ch titta om det är läskigt, så man slipper thrillermusiken men ser handligen klart och tydligt... ;)
 
Hm... Är det bara vår familj som har en gammal hederlig 28" tv?! ::)
 
Dean_K skrev:
Hm... Är det bara vår familj som har en gammal hederlig 28" tv?!  ::)
Hehe, nejdå. Dom finns säkert därute... men det är mkt roligare att få tillfälle att flasha sin projje eller WS här på forumet!
Själv tänker jag sitta 5 meter från min 140" duk.
 
Hemmakatten
Vågar man säga att man har en 14" som sätts på sådar varannan vecka eller så...... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.