Hej! Ska installera vedspis i köket. Spisen, en gammal hederlig Husqvarna, svart gjutjärnare, ska stå i ett hörn av rummet. Gipsen på väggen på sidan av spisen är klädd med 50mm lättbetong och putsad. Lättbetongen slutar i framkant av spisen. Eldstaden i spisen är på den sida som är närmast väggen. Hur är det med avståndet till gipsväggen som är framför, på sidan om spisen. Det är bara en tapetserad gipsvägg. Golvsockel av trä. Lite svårt att förklara hur det ser ut. Hoppas ni förstår:)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Lägg upp en bild så är det lättare för de som vet att fatt, och lägg upp en bild på spisen också snälla :rolleyes:

Sådan spisar är super snygga och Husqvarna det är grejer det, gjort för att hålla så länge som möjligt.
 
Och det tycket ingen annan här ;) bättre att det går sönder fort så att man får installera nytt snart igen åt kunden :p
 
Vedspis är det bästa som finns. Riktigt bra att elda alla möjliga små träbitar i. Se till att skaffa ordentligt med ved för när du har vant dig att laga mat på den vill du inte byta tillbaka. Avstånd till bränbart ska väl vara minst 50 mm. Det kommer ganska intensiv strålningsvärme från en vedspis när den eldas ordentligt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Niq skrev:
Avstånd till bränbart ska väl vara minst 50 mm. Det kommer ganska intensiv strålningsvärme från en vedspis när den eldas ordentligt.
Om eldstadens utsida inte blir varmare än 80° skall det vara minst 100 mm till brännbar vägg. En traditionell Husqvarna blir varmare än så. Då gäller minst 500 mm från brännbar vägg. Gips är inte brännbart, men bör ändå inte värmas upp för mycket. Jag är osäker på vad som gäller för tapetserad gips. Det är bra att prata med sotaren om vad man vill göra. Här finns lite info:
http://www.cembrit.se/Files/Filer/SE/Application_br/Appl_MineritNormal_brand.pdf
Golvsockeln är troligen så långt under att den inte blir ett problem.
Såhär gjorde jag:
IMG_4566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakom spisen är skorstensmuren. Till vänster om spisen är en brandvägg enligt beskrivningen i länkad pdf.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Fyfan va skönt att bo i ett stenhus! Dom flesta väggar är helt obrännbara. Kommer en lirare till mig imorgon och ska kolla hur jag behöver göra för att installera vedspis i mitt kök. min skorsten är förberedd för vedspis! :)
 
Ok jag kommer fel ihåg sedan vi installerade våran vedspis. Jo när plattan är röd då är resten av spisen också bra varm. Gips håller inte för att bli uppvärmt många gånger det blir poröst och tappar sin bärförmåga. Det brinner väl inte om jag kommer rätt ihåg men pappret på gipsskivan kan ta eld.
 
Riktiga hus har inga gipsväggar! :)
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
Lyckost er som har så coola grejer hemma...Jag har själv ett våffeljärn i gjutjärn som fungerar fin fint även på en induktionshäll, men tänk va kul det skulle vara att kunna använda det på en vedspis.


DSCI0541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ett likadant! :) jag vet hur du kan göra för att få det i nyskick i princip!!:)
 
Jag tycker att det är i ny skick, vi har bara slarvat lite och fått diskmedel på det, men vad tänkte du på...jag ska använda det ikväll och kommer att bjuda på en våffelbild. Tänk att kunna bjuda på våfflor som är tillagade i det järnet, och på en vedspis.
 
elektrolys så får du bort all rost utan att förstöra ytan och sen behöver du bara snudda med en kratch så blir det skitsnyggt! :)
 
Det vet jag inte hur man gör...men jag vet hur man steker våfflor.

DSCI0544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaffe och våffla trevlig nationaldag!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Skitenkelt! En hink med vatten, kasustiksoda och en batteriladdare samt en järnbit som offeranod! :)

Fin våffla! Hoppas det smakar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.