Jag håller på att bygga en vedeldad bastu och har kommit över en begagnad men oanvänd Selkirk Metalbestos modulskorsten. Problemet är att det saknas instalationsanvisning och jag funderar över hur stort utrymme som skall vara fritt runt skorstenen. Jag har sökt på internet men det ser bara ut som Selkirk säljs i USA, Canada och UK...
Den har en innerdiameter på 12,5cm och en ytterdiameter på 17,5cm dvs isoleringen är 2,5cm tjock mellan inner- och ytterrör.
Skall schaktet som skorstensröret går genom isoleras med brandsäker isolering eller skall det vara fritt så luftväxling kan ske?
Hur mycket fritt utrymme borde det behöva vara på respektive sida av röret?

Tacksam för alla svar!
 
Ring sotaren.
Vi har haft mycket god hjälp av vår sotare vid projektering av vår utbyggnad (fler eldstäder, större panna, höjning av skorsten)
 
Håller med ring sotaren:
Annars brukar röret vara grövre=mer isolerat just genom brännbart (vinden innertaket)Sedan isolering runt om........Ta bort sågspån om det ligger som gammal isolering;)

Mvh
 
Tackar!

Gjorde just det och ringde sotaren. Ringde tidigare innan jag började och fick endast svaret: Följ tillverkarens anvisningar. Jag har ringt igen och haft bättre tur den här gången och fått klart för mig hur det skall göras.

Skall i mitt fall vara 10cm luft mellan röret och schaktet som i sin tur skall kläs in med två lager minerit/masterboard.
 
Intressant info du fick. Jag ringde till vår sotare på orten eftersom jag håller på att tillverka egen skorsten och ville veta vad som gäller eftersom det ändå är han som ska göra besiktningen.

Schakt på vinden antingen av gips eller minerit, 50mm luftspalt. I övrigt ska röret isoleras med dubbla lager brandmatta á 30mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.