Hej,

Jag håller på att bygga med skalblock och hade tänkt gjuta in flexslang för el (en variant godkänd för ingjutning).

Enl instruktionen ska varje sten ha 2 liggande och 4 stående 10mm armeringsjärn.

Detta gör det knöligt att få till 50mm avstång mellan slang och armering (jag har ingen källa men har "läst nånstans" att minsta avstånd mellan betongkant och armering ska vara 50mm).

Så frågan är om luftmängden i slangen är försumbar i sammanhanget eller om det finns en risk att jag förkortar armeringens livslängd om jag gjuter in slang för el och den hamnar kanske 30mm från armeringen?


Skalblock av denna typ:
https://www.finja.se/!ffd86381-49b4...vhi_63wyJooQUGNFdpfhUnmUrQpxlqDMaAtSaEALw_wcB
 
Jag utgår från att rekommendationen att täcka armeringen med 50mm betong har med korrosionsmotstånd att göra. En elslang bidrar ju på intet sätt med ökad risk för korrosion så därför hade jag inte vart orolig för att ha den 30mm från armering.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag tänkte att det kan finnas lite luft i flexslangen som då blir att betrakta som "omgivning ".

Aja jag slutar nojja och bygger vidare! 🙂
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.