Hej, två frågor. Har efter renovering fått hål gjorde för el.

1. Är det korrekt att det bara är för elektrikern att sätta för med eluttag och lysknapp nu, är såna här hål i tätskikten enligt regler eller bör det göras nåt mer kring dessa?

2. För vägguttag är det 120 cm från högra kanten av hålet till mitten av duschfästet. Är detta ok? Elektriker sa att vi får ha uttaget var vi vill vilket jag förstått inte alls stämmer.

Renovering pga vattenskada så jag själv är inte förberedd eller påläst tyvärr allt har skett väldigt snabbt.
 
  • Tre öppna eluttag med synliga kablar och anslutningar, inbyggda i vägg utan täckplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrumsinteriör med tvättställ, dusch, grå kakel, rött streck och numret 120.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avståndet mellan uttag och duschen måste vara minst 120 cm, så det är på håret godkänt.

Vänstra dosan saknar justerbara dosringen.
Övre högra, plattsättaren gjorde hålet lite snett, dosan skulle ha suttit längre ut, dosans kant ska ligga jämns med ytskiktets utsida, tätskikt ska ansluta mot utsidan av dosan.
Nedre högra, justerbara dosringen är för långt in, dosringens kant ska ligga jämns med ytskiktets utsida, tätskikt ska ansluta mot utsidan av dosan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Avståndet mellan uttag och duschen måste vara minst 120 cm, så det är på håret godkänt.

Vänstra dosan saknar justerbara dosringen.
Övre högra, plattsättaren gjorde hålet lite snett, dosan skulle ha suttit längre ut, dosans kant ska ligga jämns med ytskiktets utsida, tätskikt ska ansluta mot utsidan av dosan.
Nedre högra, justerbara dosringen är för långt in, dosringens kant ska ligga jämns med ytskiktets utsida, tätskikt ska ansluta mot utsidan av dosan.
Hej, tack för svar!
Har kollat övre högra nu, de är uttag till tvättmaskin som satt där sen tidigare. Uttaget ät mycket mindre än de andra nya. Så plattsättaren verkar använt en standard storlek och hålet i kaklet är för stort. Den går kant i kant till vänster (inget hål snett under kaklet alltså) Elektriker säger att det inte gör nåt för att tätskikt är i kant där och dom tätar med dosan…?
Nedre högra kan elektriker justera att dra ut ringen eller vem ansvarar för att de blir korrekt?
Känner mig lite vilse att jag okunnig ska dra ihop detta, när alla inblandade tycker dom gjort rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.