Hej!
Vi är i sluttampen av bygget av ett stort timmerhus i två våningar. Mitt i huset har vi på nedre våningen en en öppen braskamin och vedspis och allt sitter ihop i en stor murad massugn med tegel inuti och lerputs utanpå. Upp från den går en murstock som sen går ut genom ena sovrummet och genom taket till skorstenen. Tyvärr har muraren murat skorstenen för nära timret på övervåningen (rökkanalen är svängd översta biten och kommer då närmare det brännbara materialet bakom) och vi har fått nedslag av sotaren då de menar att rökkanalen måste ha ett avstånd på 5cm till de brännbara materialet (timmerstockarna). Vad vi uppfattat är det branschpraxis med 10 cm till brännbart nere vid kaminen men sen minskar kravet med 1 cm per meter och då det är i alla fall 5 meter upp till den övre delen av murstocken bör 5 cm gälla. Nu har muraren varit här och jackat ur så det är de efterfrågade 5 cm, men då bara bakom halva murstocken, där vi antar att rökkanalen går.

Nu till frågan..
Murstocken är ganska bred och det går även någon annan sorts ventilationskanal på sidan av rökkanalen. Behöver avståndet vara 5cm bakom HELA murstocken eller räcker det att det är det bakom rökkanalen? Eller måste det vara 5cm avstånd bakom hela murstocken för att förhindra brand vid t.ex. soteld?

Mvh
Tomas
 
Du kommer tyvärr få massa olika svar och att det är sotaren som avgör. Högst godtyckligt hur sotare runt om i landet tillämpar reglerna kan tilläggas.

Sunda förnuftet säger däremot att det inte är några problem ens som det va. Jag har en murstock som innan jag köpte va helt inbyggd och är det delvis fortfarande. Förra ägaren eldade som en tok med en gammal panna från 50talet. Nån gång i tiden har det även varit sotbrand utan att nått har hännt
 
Vi får väl se vad sotaren säger när han kommer hit. Vi har faktiskt bytt sotare pga att den tidigare var svår att ha att göra med. Nu är tanken att vara steget före och verkligen se till att allt är ok så vi kan få flytta in.
 
Det är tyvärr väldigt strikta regler på nya skorstenar..............byta sotare brukar inte hjälpa då de har monopol på sitt distrikt och arbetar under en och samma sotarmästare. Bor man i laholm så kan man vad jag vet inte ringa dit nån snäll en från västerås.
Bygger man nytt så är det dagens regler som gäller, hur det såg ut 1950 saknar betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.