Ska lägga golv på vinden. Till en början mer som ett förråd, men tänkte nog försöka göra det som ett "loft" i framtiden. Det är bara ståhöjd precis i mitten.

Tänkte om någon hade några tips på hur man får ett golv som inte gungar utan att bygga uppåt. Det är cc 120 mellan takstolarna. Om man lägger 22 mm golvspån - funkar det eller kommer det att svikta mycket utan extra support? Några tips att stadga upp det isåfall. Vill ju helst inte lägga ytterligare reglar mellan takstolarna pga köldbryggor och det går en massa elledningar.

/Erberd^_^b
 
Det funkar med golvspån. Råspont är ett alternativ.
 
Tack, men kommer det svikta mycket med 22mm golvspån som ligger på cc 120 cm. Brukar man inte ha cc 60??
 
Jag skulle helst gå upp i dimension.

Det finns brädgårdar som har billigt golvträ "ekonomigolv" i 28-32 mm tjocklek.

Blir lite stabilare och mycket snyggare!
 
Om du skall ha det som loft, skall du inte ha det uppvärmt då ? (du talar ju om köldbryggor ?)
Jag skulle absolut sätta sätta reglar på c/c 600 om man skall ha 22 mm spån. Inte kul att det sviktar i framtiden.
Kan du inte sätta med balkskor ?
 
skulle också satt upp extra reglar mellan, eller regla upp å andra håller mellan takstolarna till 600c/c, och lagt golvspån...
MEN, finns ett alternativ till, lägga ett 27 mm furugolv, går alldeles utmärkt, lagt det med 1000c/c utan problem, testa...
 
Jag hade samma sits(fast det kommer aldrig bli mer än vind/föråd) och valde att regla upp.
Skulle jag gjort om idag hade jag istället valt att gå upp i dimmension på golvet,
eftersom det blev en del bök med att sätta reglar ner i lösullsisoleringen, som jag har.
 
Jag använde 22mm råspont. Mycket enklare att manövrera i takstolsfackverken.
Dessutom tål råspont fukt bättre än spån.

Sviktar golvet?
Ja
Är det ett problem för mig?
Näe, inte på vinden, det är som att gå på ett tak, som också sviktar lite.

Men jag känner mig tveksam för golvspån och cc1200, spånskivor har lite otrevliga egenskaper att spricka och inte tåla punktlaster
 
Absolut inte golvspån vid c/c 1200mm. Dessutom suger golvspån åt sig fukt. Kör på magnu´s tips med 22mm råspont. Håller garanterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.