Jag håller på att fixa till ett gammalt hus där stuprören saknas. (Men hängrännor finns kvar.)

Huset är på två våningar men har en utbyggnad som är en våning. I ett av hörnen på huset ska det sitta ett stuprör med utkastare där vattnet hamnar på utbyggnadens tak. (tegeltak) Vilket avstånd brukar vara lämpligt mellan underkant på utkastare och tak? (för att undvika stänk mot vägg och skador på stupröret av nedrasande snö/is)

I ett annat hörn ska det sitta ett stuprör med utkastare över mark. Vilket avstånd mellan underkant utkastare och mark brukar vara lämpligt?

I de övriga hörnen på huset tänkte jag ansluta stuprören med renssilar till nedgrävda rör. Vilket avstånd är lämpligt mellan underkant stuprör och mark?
 
L
Först finns det källare , sedan det med utkast på befintligt tak till annan hängränna , hur mycket vatten kommer det därifrån , är det mängder så kommer det att spola över , lämpligt avstånd 20 cm och utkast vridet i 45 grader ut på nästa tak , varför är inte alla stup anslutna till rör , är det på en nedsida ? avstånd ca 30 mot mark så sprutar det ut bra .
 
L Liteavvarje skrev:
sedan det med utkast på befintligt tak till annan hängränna , hur mycket vatten kommer det därifrån , är det mängder så kommer det att spola över , lämpligt avstånd 20 cm och utkast vridet i 45 grader ut på nästa tak
Huset är från 1945 och är utfört på det sättet så jag hoppas det fungerar. Huset är på 90 m2 så jag antar att det kommer extra vatten från ungefär 22,5 m2. Utbyggnaden är på cirka 60 m2 med hängränna för halva taket dvs ungefär 30 m2. Hängrännan på utbyggnaden behöver således klara vatten för cirka 52,5 m2 tak.

Jag funderade på att vrida utkastet 45 grader för att nedglidande snö lättare ska kunna passera utan att fastna. Bra att få det bekräftat.
 
Redigerat:
L Liteavvarje skrev:
varför är inte alla stup anslutna till rör , är det på en nedsida ? avstånd ca 30 mot mark så sprutar det ut bra
Ja, huset ligger på en sluttning så jag nöjer mig med utkast på ett av stuprören. Gäller 30 cm både vid utkast och vid renssil till de nedgrävda rören? Spelar det någon roll vilket avstånd träfasaden har till marken?
 
L Liteavvarje skrev:
Först finns det källare ,
Ja huset har källare och utbyggnaden har ett garage under. På ut byggnaden tror jag att det räcker med utkast. Utkasten ska sitta på varje sida om garageporten vilket är ungefär 2 m under där träfasaden slutar på utbyggnaden. (Garaget har betongväggar.)
 
L
Angående rörslut så gör du som du vill och har möjligt att utföra , rensgaller är lämpligt att ha 30 cm från mark , när dom är fulla , skvalpar det lite extra fråm dom.
Träfasaden bör vara min 200 från mark , det brukar se snyggt ut om utkastets nederdel slutar i liv med fasadens underkant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.