Håller på att lägga om taket

Vet dock ej hur ja ska spika ströläkten... enligt plåttillverkaren ska det vara cc 60 men takstolarna är inte 60 utan 100 (stuga från 1963)

Har hört att man bara ska spika i takstolarna eftersom det annars kan bli läckage samt att det inte känns som det biter så bra om man sätter ströläckten i råsponten..


EN
 
Nog spikas ströläkt på cc60 eller enligt instruktion även om takstolarna sitter på cc120 som är vanligt förekommande.
Jag rekommenderar att köra på cc60 som plåttillverkaren säger.
 
Känns självklart att lägga ströläkten på cc50 i detta fall. Finns ingen anledning att köra cc60 som jag kan komma på!

Dock kan du aldrig spika bara i takstolarna hur som helst!
 
Klart att man kan spika i bara takstolarna. Finns ju många tak som inte ens har någon råspont. 120cc med 45x70 funkar. Dock helt onödigt i detta fallet.
 
Med cc 60 menas säkerligen ett maxavstånd på 60, det är inga som helst problem med att lägga cc 50, det är bara bättre.
 
MaZtoR skrev:
Klart att man kan spika i bara takstolarna. Finns ju många tak som inte ens har någon råspont. 120cc med 45x70 funkar. Dock helt onödigt i detta fallet.
Fast då har man väl ingen ströläkt ?
 
Ströläkt (ca 25 mm) spikas med fördel på takstolarna. Bärläkten får man sedan moderera i avstånd beroende på, dimension, taklutning, snölast, typ av plåt. Avståndet mellan takstolarna kan variera mellan ca 1400 mm och 600 mm beroende på samma orsaker.
 
elmont skrev:
Ströläkt (ca 25 mm) spikas med fördel på takstolarna. Bärläkten får man sedan moderera i avstånd beroende på, dimension, taklutning, snölast, typ av plåt. Avståndet mellan takstolarna kan variera mellan ca 1400 mm och 600 mm beroende på samma orsaker.
Öhh du glömde ströläkten mellan takstolarna...Bara så TS inte blir förvirrad.
(Gäller på ett pappat råsponttak)
 
Om vi säger så här då - om du spikar ströläkten cc60 så kommer bärläkten inte kunna hänga ner så mycket eftersom den har stöd var 60:ionde cm. Om du spikar cc 50 så kommer den hänga ner ännu mindre. cc 60 är alltså ett minimimått.
Om du hade haft takstolar cc 120 så hade varannan ströläkt fått extra stöd att sitta fast i. Men eftersom du förhoppningsvis har råspont eller något annat att spika i så kommer det troligtvis hålla precis lika bra var du än väljer att spika. Har du takstolar cc 100 så hade jag garanterat spikat ströläkt cc 50.

Så lyxigt hade jag det inte på mitt hus när jag la om taket förra sommaren, takstolarna var allifrån cc 93 till cc 168. Få ihop det om ni kan. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.