Håller på att bygga en pergola och längs ena långsidan ska jag sätta upp en låg (110-130 hög) spaljé med horisontella ribbor som vind och insynsskydd. Avståndet mellan stolparna i pergolan är 320 cm så jag behöver stabilisera ribborna så de inte slår sig med en eller flera stolpar. Ribborna är inte inhandlade än men tänker mig typ 25x38 mm. Har planterat Blåregn som kommer klättra på spaljén och sen vidare upp på pergolan så på sikt blir det kanske en del vikt?

Räcker det att jag sätter en stolpe på mitten dvs cc 160 eller bör jag sätta två stolpar så det blir närmare cc 100?
 
Det beror på hur petig du är ;)
Jag har runt 2 meter mellan mina, med samma typ av ribbor som du har. Visst kan de bukta sig lite men inte så att det stör mig. På bilden har jag börjat montera dem.
Monteringsprocess av träribbor på en solig uteplats framför en stuga med vedstapel och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
Låter lovande! Färre stolpar blir ju finare. Bor nära havet så det blir ibland rätt hårda vindar men det blir ju inte så högt...
 
Stoplarna kan vara max vara 3m mellan varandra men allt hänger på hur bra för arbete det är på den stolpe och dimension.
Vi byggde en ca 11m lång plank och hade ca 1.6-1,7m mellan varje stople som går ned på backen med betong. Sedan för att stabilisera så att inte de staket ribborna håller sig rak så det inte blir snedda i vågrätt la vi en staketribba i baksidan av planket men som inte går ned i backen,
SE bild
Ett träplank med mellanrum mellan ribborna upplyst av ovanliggande ljusslinga i en nattlig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husbyggaren2 och 1 till
  • Laddar…
Happy75smile Happy75smile skrev:
Stoplarna kan vara max vara 3m mellan varandra men allt hänger på hur bra för arbete det är på den stolpe och dimension.
Vi byggde en ca 11m lång plank och hade ca 1.6-1,7m mellan varje stople som går ned på backen med betong. Sedan för att stabilisera så att inte de staket ribborna håller sig rak så det inte blir snedda i vågrätt la vi en staketribba i baksidan av planket men som inte går ned i backen,
SE bild
[bild]
Snyggt, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.