Hej.

Jag sitter och försöker beräkna på ett ungefär hur många spotlights som kommer att behövas i huset. Jag har fått en prisuppgift på 1000-1500:- styck, och att man bestämmer placering och antal på plats.

Men jag undrar hur jag ska veta hur många jag kommer behöva. Om jag vill sätta i tak i WC t ex, som har spegelbelysning och är 5 kvm stort ska jag räkna med att det borde räcka med en till då? Eller två? Fler?

I hallen som är 9 kvm.. jag tänker mig att jag kan klara mig med tre eller fyra, men det kanske är helt galet och det behövs dubbla antalet?

Köket är 13 kvm och det finns belysning i och under skåp, jag tänker mig kanske 4 eller 6 stycken i taket där, men återigen, hur gör jag en skattning?

Vad ska jag tänka på för att kunna göra en rimlig bedömning, jag vill veta om det kommer landa på ca 10 000 eller ca 30 000 i slutändan...

Finns det olika varianter med bred eller riktad ljusstråle, vinklade?

Unt so weiter...:x

Lite basic input vore enormt uppskattat!
 
Jag är absolut ingen expert på detta, men kan bidra med vad vi har. I vårt badrum, som är drygt 10 kvm, så finns det 12 st spottar på 20 W/12 V styck. Kan tänka mig att man kan ha färre, speciellt om det är lite mer effekt på dem. Mina spottar kostar nog inte mer än drygt 100 spänn styck tippar jag.
 
vad är det för spottar....effekt o spridningsvinkel....o vad har du för takhöjd
 
  • Gilla
Andrewtheflyer
  • Laddar…
janwide
Tänk igenom var du behöver ljuset och hur du troligen vill rikta de spotar du sätter upp. Även en spot med bred ljuskägla skymmer man ganska lätt om man står i vägen. Så det gäller att sprida dom en del så att de täcker upp varandra lite. Ett alternativ kan vara att ha en annan ljuskälla som grundljus (dimmad) och sedan använda spotarna som stämningsskapare riktade mot tex. växter, tavlor eller annat.

I hallen tycker jag att man behöver mycket ljus om man är många som ska klä på sig samtidigt. Med 3-4 spotar kommer ni garanterat att skymma varandra.

I vår hall har vi 1 st traditionell taklampa mitt i som ger ett mycket spritt allmänljus. Det funkar, men inte bra.

I vår matdel (c:a 15-20 m2) har vi 8 st 35w ganska snäva spotar nära väggarna som stämningsljus. Ned över matbordet har vi 3 st lite mer bredstrålande nedhängande lampor som belyser bordsskivan utan att blända. Alla ljusen är dimmade. Spotar och bordslampor var för sig.

Vi är jättenöjda med att kunna ha mysljus men att det även räcker gott och väl vid städning eller pyssel med barnen. Mitt tips är att kunna dimma men att inte ta till i underkant med antalet.
 
Redigerat:
El_-micke skrev:
vad är det för spottar....effekt o spridningsvinkel....o vad har du för takhöjd
Ja, precis! :x Uppenbarligen finns det ju en uppsjö av varianter att välja mellan, låg effekt eller hög effekt, smal eller bred stråle, vinklade eller ej? Det är "standard" 2.40 i takhöjd.

janwide skrev:
Tänk igenom var du behöver ljuset och hur du troligen vill rikta de spotar du sätter upp. Även en spot med bred ljuskägla skymmer man ganska lätt om man står i vägen. Så det gäller att sprida dom en del så att de täcker upp varandra lite. Ett alternativ kan vara att ha en annan ljuskälla som grundljus (dimmad) och sedan använda spotarna som stämningsskapare riktade mot tex. växter, tavlor eller annat.

I hallen tycker jag att man behöver mycket ljus om man är många som ska klä på sig samtidigt. Med 3-4 spotar kommer ni garanterat att skymma varandra.

I vår hall har vi 1 st traditionell taklampa mitt i som ger ett mycket spritt allmänljus. Det funkar, men inte bra.

I vår matdel (c:a 15-20 m2) har vi 8 st 35w ganska snäva spotar nära väggarna som stämningsljus. Ned över matbordet har vi 3 st lite mer bredstrålande nedhängande lampor som belyser bordsskivan utan att blända. Alla ljusen är dimmade. Spotar och bordslampor var för sig.

Vi är jättenöjda med att kunna ha mysljus men att det även räcker gott och väl vid städning eller pyssel med barnen. Mitt tips är att kunna dimma men att inte ta till i underkant med antalet.
Ja, i stora drag så är ju tankarna lite så här:

I hallen för att kunna ha tänt ordentligt när det behövs, och lite svagt på kvällen. (Dimmer överallt, jag förstår inte hur man klarar sig utan dimmer?)

Hur menar du att "med 3-4 stycken kommer ni garanterat skymma varandra?"

I badrum och WC som förstärkning till tvättställsbelysning såklart, och så kan man dra ner den lite om man ska softa i badet osv osv..
I kök, ja, samma sak som hall, man vill ju kunna tända ordentligt och ha lite lagom tänt när man inte "arbetar" i köket men inte vill ha det som ett svart utrymme.

I övrigt så, trappan kanske?

I vardagsrum, kök och sovrum är det nog en ekonomisk fråga i slutändan, där känns det inte alls lika nödvändigt nämligen. Väggar föredrar jag nog att belysa med uplights och annat.

Men om man ser det rent allmänt, att de ska kunna belysa rummet ifråga ordentligt på ett vettigt sätt men inte bli "för mycket". Finns det inga ungefärliga riktlinjer att gå på, som 1 per kvm eller så?

Det är ju skitsvårt att veta innan hur det kommer att bli annars! Säg att jag tänker att 4 blir bra, så är det på tok för mycket eller lite, jaha, då står man där sen..
 
  • Gilla
ingemarlundgren
  • Laddar…
janwide
timmelstad skrev:
Hur menar du att "med 3-4 stycken kommer ni garanterat skymma varandra?"
Det kanske var lite hårddraget. Men jag ser till vår hall som är avlång och då skulle 3-4 spotar hamna på rad vilket jag inte tror är bra med tanke på att de (oavsett spridning) har ett mycket riktat ljus. Står en person ivägen blir den del av rummet som spoten belyser mycket mörk. Har man fler spotar, eller sätter de i olika rader, kan de täcka upp varandra från olika hål. En diffus ljuskälla sprider ljuset så att det reflekteras mot taket och olika föremål i rummet och skyms därför inte lika mycket även om man står för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.