Varför har man fastnat för just 600mm som c-c-avstånd mellan reglar (och det dubbla mellan takstolar)? Nog hade 500 och 1000 mm varit naturligare. Dessutom lättare att räkna med...
Jag har en teori, men är det någon som vet säkert?
Bonusfråga: hur länge har detta varit standard?
 
Kanske från gamla tider.
En fot ca 30cm, 2 fot = 1 alm = 60cm



....... på sekunden efter..........
 
Äsch, ni har så tråkiga teorier.

JAG tror att det är för att sneckarn ska kunna hålla tumstocken när denne mäter upp tre fack (180 cm) Då kan man hålla i den sista 20-centimertersdelen av tumstocken och ändå se hela skalan. :D

 
Det är så klart för att det skall stämma med gips- och spånskivorna.

De är ju alltid 1200 mm breda.

//KoW
 
Hur var det nu med hönan och ägget :-/
 
Helt klart för att brädgårdarna ska sälja mer virke. Ja menar hur många gånger har man inte mätt upp tex 2.4 och kapat efter 2 metersstrecket där man satte duttstrecket för att kunna flytta tumstocken:)

 
sirbo skrev:
Helt klart för att brädgårdarna ska sälja mer virke. Ja menar hur många gånger har man inte mätt upp tex 2.4 och kapat efter 2 metersstrecket där man satte duttstrecket för att kunna flytta tumstocken:)
Inte en enda gång sen jag av just den anledningen gick över till 5 m måttband!
 
Sirbo,

Annars kan du ju skiva en 2:a vid "duttstrecket" så vet du att det är 2 meters strecket. Eller ett "D" för den sakens skull (alltså "D" för "duttstreck"). Faran med det sistnämnda är om man lider av extremt kort minne och man vid kapning tolkar D:et som "där-ska-jag-såga-strecket"... ;)

Kanske bättre med måttband i alla fall...

/Gladestone
 
  • Gilla
koljan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.