Hej,
Ska börja markera ut och förbereda gjutning av plintar till fritidshuset vi bygger, och hade kallt räknat med att avståndet mellan plintarna borde landa någonstans cc 190cm- cc 220cm, baserat på dimensioneringstabellerna på Träguiden.se och byggbeskrivningar.se. Så pratade jag med byggsatsleverantören som ska leverera plintritningen och de säger att de normalt bara kör ett schablonmässigt avstånd på cc 120 och tyckte att det lät vådligt att ha större avstånd.
Pratade med min KA om det hela och han tyckte det lät överdrivet och tyckte jag skulle be leverantören räkna på det i ett konstruktionsprogram ordentligt, vilket jag kommer göra.

Saken är den att huset är 13,3x6,3m så skillnaden i antalet plintar blir 15 st beroende på om det är cc190 eller cc120, så det blir rätt mycket mer arbete och material som ska kånkas runt.

Någon som har några synpunkter? Man vill ju varken dumsnåla eller överdimensionera.

Huset är trästomme, 1,5 plan med plåttak i snözon1-1,5, plintarna dubbas i berg.
 
Min åsikt är att man ska inte slarva med grundarbetet och att sätta ut 15 plintar till känns som en dum kostnad att skära ner på. Skogsindutriernas ritningar visar på ett mått mellan plintarna på 1800. Grundreglen är väl att i fall brädor skarvas ska de sitta en plint under. Sen beror det också på hur kraftiga bärreglar du har under, ju tunnare ju svajigare ju mer plintar...
 
Självklart ska det inte slarvas, men vill inte överdimensionera för sakens egen skull. Bärlinorna är dubbla 35x220 K24 med längd 4,8m som skarvas på olika plintar. cc1800 är väl det jag siktat på, men det kändes så slentrianmässigt av leverantören att bara dra till med cc120 "för att det brukar vi göra", utan att ha räknat på det
 
Det hela löste sig när tillverkaren räknade på det och just levererade en plintritning med cc240. De hade inte räknat på dubbla K24 utan enkel k12 första gången.

Fast nu känns cc240 vääldigt långt...:)
 
Låter mycket troligt.
Jämför med följande som en konstruktör räknat på till en kompis vinterbonade sommarstuga.
Hus 1plan med vindsförråd, lätt papptak, snözon 2. Plintavstånd 2400 och 2st 45x220 K24 bärlinor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.