Hej!

Det står hur mycket som helst här i forat om plintar för altaner och olika hus med bjälklag, men på min fundering har jag inte funnit svar och ställer därför frågan:

Jag ska bygga en skjul-liknande byggnad med väggen bestående av reglar på 45*120mm med 1,2 m mellanrum som håller upp korrugerad plåt på utsidan. Även taket blir mycket enkelt med korrugerad plåt. Alltså ingen isolering, inget bjälklag, inget tungt tak o s v utan mest ett vindskydd i plåt. Väggarna blir 3,5 m höga.

Jag planerar att ställa det hela på en bärlina fäst i plintar och jag undrar därför vilken dimension jag bör ha till bärlinan och vilket längsta avstånd jag kan ha mellan plintarna. Har inte hittat någon sådan tabell (tabeller gäller mycket tyngre och mer avancerade konstruktioner).

Tack på förhand!
 
Jag skulle valt plintar c/c 3,6m och bärlina 45x145.
 
Tack för ditt svar! 3,6m mellan plintarna skulle ju minska arbetsbördan väsentligt. Ska det vara 2 st 45x145 i bredd eller ska jag tolka dig som om det räcker med en enkel 45x145 för att hålla upp det hela?
 
Jag sätter en plint under varje lodrät väggregel och struntar i bärlina. Mer jobb men man slipper tänka så mycket på dimensioneringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.