Hej

Ska göra en "gångbro" över ett sankt parti fram till en stuga. Jag tror att jag kommer att behöva använda skruvpålar, dessa kostar en del så jag vill minimera antaltet jag behöver. (Blir totalt 60meter "gångbro")

"Gångbron" har jag tänkt ska bestå av 220x45 bärlina, 60cm mellan dessa, på detta lägger jag 220*45 som gång brädor.

Hur långt kan jag ha mellan skruvpålar?

Andra goda råd angående detta mottages tacksamt.

Roger
 
Antar att du ska använda impregnerat virke vilket är svårt att få som klassat.

45*220 C24 klarar 4,2 meter men då har jag räknat med 200 kg/kvm också vilket är vanlig last på bjälklag i hus.
 
Inget svar på din egentliga fråga men jag undrar: är detta den enda vägen fram till denna stuga? Om så är fallet så tror jag att 80 cm är lite smalt. Inte så lätt att gå på när man bär möbler, rullar kylskåp på kärra etc. Sedan kan det vara bra med någon "mötesplats" så man inte behöver trängas vid möte på gångbron. Som gångbrädor funkar 28 mm trall alldeles utmärkt då du har så tätt mellan bärlinorna. Förutom att det är billigare får du ner vikten väsentligt.
 
Hur långt du "kan" ha beror på komfortkraven. Ska det kännas stumt som en gjuten platta -> 2,4 meter mellan plintarna. Rätt svajigt men ingen risk att gå sönder -> 5 meter mellan. Strax över 4 meter är nog rimligt!
 
Tack för er input,

Kommer nog att köra 4m mellan, köpa 4.2 längd och 20cm överlapp. Kommer kanske att köra 28mm istället, billigare/lättare.

Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.